رئيس التحرير: عادل صبري 03:41 صباحاً | الجمعة 16 نوفمبر 2018 م | 07 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

بالفيديو.. رسالة للسيسي من فتاة هربت أمها بسبب شقيقتها المعاقة

بالفيديو.. رسالة للسيسي من فتاة هربت أمها بسبب شقيقتها المعاقة

أخبار مصر

سحر وشقيقتها

بالفيديو.. رسالة للسيسي من فتاة هربت أمها بسبب شقيقتها المعاقة

هادير أشرف 24 أبريل 2015 13:49

تفتحت عيناها فلم تجد في الدنيا حنان الأم وطيبتها، بل أورثتها جحودا ونكرانا، وتركت لها شقيقتها المريضة وهربت قبل أن يشتد عودها أو تتم عقدها الأول لتترك هم شقيقتها ووحشة مواجهة قسوة الحياة.

"سحر" 28 عامًا، لكنها رغم مرور السنين المتتالية لاتزال ذكريات ألم الهروب والخوف محفورة في عقلها يوم أن وجدت نفسها أما لم تبلغ 10  أعوام مسؤولة عن شقيقتها "أمنية" التي تعاني من إعاقة ذهنية، واضطرت إلى الاكتفاء بشهادة تعليمية بسيطة حتى تستطيع رعايتها، وفي النهاية لا تشير إلى شقيقتها تلك إلا بقولها: "رزق من عند ربنا لها وبحبها جداً".

اختارت الشقيقة الكبرى والأم الصغيرة الرئيس عبد الفتاح السيسي لترسل له رسالة عبر بوابة "مصر العربية"، والتي استمعت إلى قصتها من البداية.

وتقول "سحر" في رسالتها: "الحالات اللي زي اختي ملهمش مكان يرعيهم في البلد ليه، دول ملايكة وكل اللي محتاجينه رعاية".

وأكدت أن كل ما تحتاجه فقط دار ﻹيواء شقيقتها، مضيفة: “ أنا روحت دار الوفاء واﻷمل بس دوختني أوي علشان مليش واسطة في القوات المسلحة، واترفضت في اﻷخر ومحدش اهتم".

وتابعت: "المفروض يشوفوا اختي يحنولها بس دول مفيش"، وأضافت: “ أنا تعبت خلاص ومش مصر المكان اللي ندور فيه".

وتساءلت سحر: “ أنا عايزة اعرف الحالات دي ليه تترفض؟ علشان معناش واسطة؟ وﻻ علشان معناش فلوس في البنك، أنا عايزة أعرف اختي هتفضل في الحالة دي لحد امتى".

وحتى اﻵن لم تقبل أي دار للرعاية "أمينة" بتكلفة بسيطة، وحياة شقيقتها بالكامل متوقفة على إيداعها في دار إيواء، فهي ﻻ تستطيع الخروج أو العمل أو الزواج لكي ﻻ تتركها وحيدة في المنزل.

 

 

شاهد الفيديو:

اقرأ أيضا:
 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان