رئيس التحرير: عادل صبري 06:26 مساءً | الاثنين 19 نوفمبر 2018 م | 10 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

سيف الدولة: كلمة السيسي بمؤتمر 2030 أثبتت أن النظام من ورق

سيف الدولة: كلمة السيسي بمؤتمر 2030 أثبتت أن النظام من ورق

سوشيال ميديا

محمد سيف الدولة

سيف الدولة: كلمة السيسي بمؤتمر 2030 أثبتت أن النظام من ورق

مصطفى المغربي 24 فبراير 2016 13:39

وصف الكاتب محمد سيف الدولة الباحث في الشأن القومي العربي كلمة الرئيس عبد الفتاح السيسي بمؤتمر تدشين مبادرة رؤية مصر 2030 بالمهينة وتوحي بأن النظام من ورق.

 

وقال في تدوينة عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": “خلاصة رسائل ‏السيسى‬ فى مؤتمر ٢٠٣٠، مؤتمر مصر ٢٠٣٠ (علشان متقولوش إن معنديش رؤية)، هنعالج الميه علشان سد النهضة (اعتراف بالخضوع لشروط إثيوبيا)”.

 

وتابع: "أنا عملت حاجات كتير بس انتم مش واخدين بالكم (اعتراف بفقدان الشعبية)، أنا لو ينفع أبيع نفسي لبعتها (تسول مهين ليس له مثيل)، متسمعوش حد غيرى (شك وتشكيك في الجميع حتى في الحكومة وكل مؤسسات الدولة)”.

 

وأضاف: "أنا مش ضعيف واللي يهددنا هشيلوا من على وش الارض(خوف وضعف)، أنا فاهم كل حاجة (وهم)، أنا مبكذبش (يا راجل)، نص البرلمان معندوش خبرة بس انتو اللي طلبتو كده (مينفعش حد يحكمكم غيرنا)".

 

وواصل: "البلد بتعيش يوم بيومه (البلد متلصمة - تشهير بمصر وتطفيش للمستثمرين والسياح)، بلاش نقد علشان البلد متقعش والحكومة متخافش (نظام من ورق)، احنا عملنا تجاوزات فى حق أهالي سيناء(الاعتراف سيد الأدلة)، ٢٠٪ من ٦٠ يبقوا كام؟ ( ضعف في مادة الحساب)”.

وقال الرئيس عبدالفتاح السيسي عن أزمة المياه التي يخاف منها المصريين، "في كلام من منظور الأمن القومي لا يحق لي قوله، مش في سد بيتعمل، وهنتفق على عدد سنين معينة لملء السد، من فضلكم اللي يتكلم يعرف ويدرس الأول".

 

وأضاف خلال كلمته بمؤتمر تدشين مبادرة رؤية مصر 2030 بمسرح الجلاء اليوم، "اللي مش عارف تعال لي وأنا أقولك".

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان