رئيس التحرير: عادل صبري 03:14 صباحاً | الأحد 16 ديسمبر 2018 م | 07 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 22° غائم جزئياً غائم جزئياً

كمال خليل بعد اقتحام نقابة الصحفيين: غليان الشعب سيتحول إلى بركان جامح

كمال خليل بعد اقتحام نقابة الصحفيين: غليان الشعب سيتحول إلى بركان جامح

سوشيال ميديا

كمال خليل

كمال خليل بعد اقتحام نقابة الصحفيين: غليان الشعب سيتحول إلى بركان جامح

مصطفى المغربي 02 مايو 2016 09:30

ذكر الناشط اليساري كمال خليل أن غليان الشعب سيتحول يومًا ما إلى بركان جامح، في إشارة إلى مواقف النظام الحالي والتي كان آخرها اقتحام الأمن لنقابة الصحفيين والقبض على عمرو بدر ومحمود السقا.

 

وقال في تدوينة عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": “إلى الديكتاتور، هوه انت فاكر لما تحتجز أكثر من 300 شاب في سجونك وتنكل بيهم في أقسام الشرطة وفي معسكر الجبل الأحمر وفي سجن عنبر الزراعة بسجون طرة وفي سجن النهضة، فاكر إنك هتكسر إرادة الشباب، وهيخرجوا يمشوا جنب الحيط".

 

وتابع: "فاكرهم بعد التنكيل بيهم هيخرجوا ويقولوا تيران سعودية، بالعكس، الشباب ده صاحب مبدأ، عمره ماهينكسر أبدًا، دول أروع ما أنجبه شعب مصر، دول القادة الحقيقين للمستقبل".

 

وأضاف: "انت فاكر لما تقتحم قوات شرطتك نقابة الصحفيين وتقبض على الصحفيين من جوه النقابة، فاكر ده هيكسر إرادة الصحفيين، انت فاكر لما ضباطك وأمناء شرطتك لما كل شوية بيقتلوا مواطنين أبرياء في الشوارع دون ذنب، إن ده هيرهب الشعب ويشكل حالة حصار".

 

وواصل: "لازم تعرف ياسيسي إن أنت اللي متحاصر، وإنك كل يوم بتلف حبل المشنقة على رقبتك، هتفض مظاهرة النهاردة من المكان ده، هتطلع لك مسيرة من المكان التاني، والناس اللي مش هتعرف تعمله النهاردة هتعمله بكرة، الشعب تقدر تحاصره يوم، عدة أيام، بس مش هتقدر تحاصره للأبد، كل يوم بيتولد مقاوم جديد، النهار بيتولد من الحصار".

 

واختتم: "أيها الديكتاتور، كل مواطن يسقط برصاص شرطتك بيخلق بدمه المسال على أسفلت الطريق منطقة غليان وسط صفوف الشعب، منطقة غليان في الدرب الأحمر، منطقة غليان في الأقصر، منطقة غليان في عموم الأطباء والمحامين وفب الرحاب وفي الألف مسكن، مناطق غليان ستتحول يومًا ما إلى بركان جامح للغضب الشعبي، مفيش ديكتاتور دام، ومفيش عرش بيدوم".

واقتحمت قوات الأمن، مبنى نقابة الصحفيين، مساء أمس الأحد، وألقت القبض على الصحفيين عمرو بدر رئيس تحرير بوابة يناير الإخبارية و محمود السقا الصحفي بالموقع.

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان