رئيس التحرير: عادل صبري 01:24 مساءً | الجمعة 19 أكتوبر 2018 م | 08 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 28° صافية صافية

بالفيديو.. مسنون لـ المسؤولين: بتموتونا بالحيا

بعد غلق مزلقان أرض اللواء

بالفيديو.. مسنون لـ المسؤولين: بتموتونا بالحيا

شيرين خليفة 21 ديسمبر 2014 18:24

لم يتخلص المواطن المصري من مشاكل زحمة الطرق والمواصلات، حتى تصبح السلالم نفسها أزمة له في طريقه، فهو يواجه الزحمة في كل خطوة يخطوها.


رصدت "مصر العربية"، صراخ مواطني أرض اللواء خاصة المسنين منهم بعد إزالة المزلقان وإنشاء سلم للمشاة لا يتجاوز مساحته الثلاثة أمتار؛ الأمر الذي تسبب في إحداث صفوف طويلة وصفها سكان المنطقة بـ"طابور المترو".


وجهت هانم رمضان، 65عامًا، عبارات صارخة للمسؤولين تستغيث بهم من علو السلم، وأنها لن تستطيع الصعود عليه؛ نظرًا لكبر سنها، قائلةً: "حرام عليكوا أنا ست كبيرة، السلم هيموتني، أنا عاوزة اللي يشيلني دلوقتي ويطلعني، هطلع السلم إزاي حرام اللي بتعملوه فينا".

 

وأضافت هند السيد، 50عامًا،: "يعني دا كلام طلوع السلم دا كل اللي عيان مش هيعرف يطلعه، ويخلونا كدا متكربسين فوق بعض نروح فين عدل مين دا، احنا معانا عيال بنربيها".

 

كما أطلقت إيمان محمود، 35عامًا، صرخاتها: "فين حقنا في البلد دي؟، أنا عندي القلب هطلع إزاي السلم دا كله، حرام ولا حلال شوفولكم حل".

 

وطالبت ماجدة إسماعيل، 65عامًا، بسرعة إنشاء أسانسير أو سلم كهربائي تخفيفًا على كبار السن وذوي الاحتياجات الخاصة، معلنةً أنها تسكن في المهندسين وأصبح دخولها إلى السوق أمرًا مستحيلًا.


ومن جانبه، أوضح عماد محمود، 69عامًا، أن مساحة السلم صغيرة جدًا، قائلًا: "السلم ضيق وعالي والناس بتخبط في بعضها"..

 

وأكدت سمية محمد، 40عامًا، أنها تقف على السلم الكثير من الوقت حتى تتجاوزه نظرًا للكثافة الموجودة عليه، مضيفةً: "قالوا هيعملولنا أسانسير ومعملوش دا افترى".

 

وتساءل عبد التواب، 39عامًا، "إزاي سلم 2متر ونصف يعدي عليه 2مليون مواطن في اليوم، في شرع مين الكلام دا"، معلقًا: "ذنب الناس والشارع والمعوقين إيه إنها تطلع 5 أدوار سلم لوحدها".
 

شاهد الفيديو


اقرأ أيضًا: 

الشارع عن زيادة تذكرة المترو: إياكم وغضبة الشعب

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان