رئيس التحرير: عادل صبري 03:37 مساءً | الأحد 25 أغسطس 2019 م | 23 ذو الحجة 1440 هـ | الـقـاهـره °

الأسعار تبدأ من 15 جنيهًا.. «وكالة البلح» تنتعش قبل موسم العيد

الأسعار تبدأ من 15 جنيهًا.. «وكالة البلح» تنتعش قبل موسم العيد

منى حسن 29 مايو 2019 22:35

رغم كل الأعباء التي تلتهم ميزانية الأسر من مصاريف الشهر الكريم، إلا أن الكل حريص على شراء ملابس العيد خاصة للاطفال ولكنهم يبحثون عن الارخص، فتدخل أغلب الاسر المصرية في حسبة لتدبير نفقات العيد.

 

"مصر العربية" تجولت في أسواق الغلابة وتحديدًا في وكالة البلح، التي تعتبر قبلة الفقراء والطبقة المتوسط، وكذلك المناطق الراقية وخاصة في روكسي، لرصد أسعار ملابس العيد هذا العام.

وتبدأ الأسعار في وكالة البلح من 15 جنيها لملابس الأطفال وحتى 350 جنيه للملابس الشتوية من الجواكت والبالطو، لكن الركود يعتبر سيد الموقف في الوكالة – بحسب شكاوى البائعين.

 

«أي بنطلون جينز بـ100 جنيه، ماركات مستوردة، قرب يا باشا، قرب يا بيه، أي قميص بـ80 جنيه، هدوم أطفالي بـ35 جنيه، أي كوتشى بـ75 جنيه، فرح ولادك وروحلهم بكسوة تفرح بيك المدام، قرب يا باشا قرب يا بيه»، هكذا ينادي بائعوا وكالة البلح على بضاعتهم، لجذب الزبائن

وقال علي متولي، بائع، أن سوق الملابس المستعملة بوكالة البلح يعانى من ركود كبير لم تشهده الوكالة من قبل، وذلك منذ تعويم الجنيه لكن مع موسم العيد بدأت حركة البيع والشراء ويوجد إقبال.

 

وأضاف متولي، :"الناس بقى كل همها توفر الأكل، واللبس بقى آخر اهتماماتها، الناس مش معاها فلوس تشترى والسوق نايم في كل حاجة مش الملابس بس".

فيما قالت هالة معتز، إحدى الزبائن، :"هاجيب بلوزة للبنت الكبيرة وبنطلون للولد اما ابنى الصغير سوف أشترى له تي شيرت جديد، وعندهم كوتشهات المدارس مش لازم كله جديد كل واحد حاجة علشان الدنيا تمشى فالاسعار نار".

عيد الفطر 2019
  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان