رئيس التحرير: عادل صبري 05:02 صباحاً | الثلاثاء 23 أكتوبر 2018 م | 12 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 33° صافية صافية

التعليم: استفتاء "شاومينج" لتغيير نتائج الثانوية.. كذب

التعليم: استفتاء شاومينج لتغيير نتائج الثانوية.. كذب

شباب وجامعات

رئيس امتحانات الثانوية العامة

التعليم: استفتاء "شاومينج" لتغيير نتائج الثانوية.. كذب

محمد متولي-مصطفى سعداوى 08 يوليو 2016 16:39

قال رضا حجازي، رئيس امتحانات الثانوية العامة،إن مانشرته صفحة تسريبات الثانوية العامة "شاومينج" عبر موقع التواصل الاجتماعى "فيسبوك" بشأن قدرتها على اختراق كنترول النتائج وامكانية التلاعب فى درجات الطلاب "كذب ولاتستطيع تحقيقه".

 

وأشار  "حجازي" في تصريحات صحفية اليوم الجمعة إلى أن هذه الصفحة وغيرها من صفحات الغش تسعى ﻹثارة البلبة بعد فشلهم في تسريب الامتحانات اﻷخيرة.

 

يذكر  أن أدمن صفحة "شاومنج بيغشش ثانوية عامة" قال إنه يستطيع تغيير نتائج الثانوية العامة، مشيرًا إلى أنه سيقوم باستفتاء الطلبة قبل اتخاد هذا الإجراء.


‫وتابع على صفحته بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "شاومينج يقدر يغير في النتايج من الكنترول ويقدر يرفع درجات أي طالب، علشان اللي بيقول إني مقدرش أعمل حاجه ده أحب اقوله اللي قدر يسرب الامتحانات من قلب الوزاوه قبل الامتحان ب7  ساعات يقدر يغير اي نتيجه ويتحكم فيها من الكنترول ويعمل اللي محدش يتوقعه".


وأضاف: "بس طبعًا أنا مينفعش أعمل حاجة زي ديه إلا بموافقة جميع الطلبة وأخذ آرائهم جميعًا ،عشان كده أنا عامل استفتاء ليكم في البوست ده وتقولوا رأيكم في الكلام ده".


واستكمل: "وهيكون في بيان هام بالليل بخصوص الموضوع ده بعد معرفه آراء الجميع، ياريت كل واحد شاف البوست يعمل شير ويمنشن لأكبر عدد من أصحابه علشان نعرف رأي الكل ونأخد برأي الكل".

 

اقرأ أيضًا

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان