رئيس التحرير: عادل صبري 01:51 مساءً | الأربعاء 15 أغسطس 2018 م | 03 ذو الحجة 1439 هـ | الـقـاهـره 37° صافية صافية

عمرو سمير عاطف يوضح أسباب استبعاد هشام عبدالحميد من "شهادة ميلاد"

عمرو سمير عاطف يوضح أسباب استبعاد هشام عبدالحميد من شهادة ميلاد

سوشيال ميديا

هشام عبد الحميد

عمرو سمير عاطف يوضح أسباب استبعاد هشام عبدالحميد من "شهادة ميلاد"

مصطفى المغربي 11 مارس 2016 09:31

سرد المؤلف وكاتب السيناريو عمرو سمير عاطف الأسباب الحقيقية لاستبعاد الفنان هشام عبد الحميد من مسلسل "شهادة ميلاد".

 

وقال في تدوينة عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": “سؤال بيتكرر كتير جدًا من الأصدقاء الصحفيين عن الفنان هشام عبد الحميد وهل تم استبعاده من مسلسل "شهادة ميلاد" بسبب انضمامه لقناة الشرق؟".

 

وتابع: "والإجابة هي الفنان هشام عبد الحميد رشح لدور فى المسلسل ووافق على الدور ولما بدأنا التصوير في شهر 1، كنا ها نبدأ بمشاهده فاتصل وقال إنه عمل حادثة فى كندا ومش ها يقدر يجي مصر وإنه بالتالى بيعتذر عن المسلسل وكان مستحيل إن الديكور يتهد أو إن التصوير يتوقف، فبالتالي هشام عبد الحميد ما بقاش موجود معانا فى المسلسل".

 

وأضاف: "مرة تانية بأأكد إن الكلام ده كان من أكتر من شهرين وماكنش موضوع قناة الشرق ده حصل، من ناحية تانية حابب برضو أجاوب على سؤال تاني مهم.. هل في حد في الوسط الفني بيتم استبعاده من الأعمال الفنية بسبب مواقفه السياسية سواء مؤيد أو رافض أو أيًا كان رأيه؟".

 

واختتم: "أيوة أكيد فيي لكن أنا شخصيًا -وباستثناء المشهورين قوي بمواقفهم أيام الثورة -ما اشتغلتش مع ناس عملوا حاجة زى دى ولا قابلت حد وحكالي حكاية عن استبعاده بسبب موقف أو رأي ولا أصلاً ها اسمح لنفسي إني أكون ضمن فريق عمل بيقيم الفنان حسب رأيه أو دينه، أعز أعز أصدقائي وزملائي مختلفين معايا وعمر ده ما منعنا من إننا نشتغل مع بعض ده على الأقل اللى أنا عارفه أو شفتوا أو قابلتوا".

يذكر أن مسلسل "شهادة ميلاد" بطولة طارق لطفي وإنجى المقدم ودارين حمزة من تأليف عمرو سمير عاطف، وإنتاج تامر مرسى، وإخراج أحمد مدحت. 

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان