رئيس التحرير: عادل صبري 04:03 مساءً | الثلاثاء 23 أكتوبر 2018 م | 12 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 33° صافية صافية

عمرو سمير عاطف: إحنا ليه بنعادي حماس؟

عمرو سمير عاطف: إحنا ليه بنعادي حماس؟

سوشيال ميديا

عمرو سمير عاطف

بعد إعلان تورطها في اغتيال النائب العام..

عمرو سمير عاطف: إحنا ليه بنعادي حماس؟

عبدالله بدير 06 مارس 2016 18:49

هاجم المؤلف وكاتب السيناريو، عمرو سمير عاطف، إعلان وزارة الداخلية، تورط حركة حماس، وجماعة الإخوان، في اغتيال النائب العام السابق، المستشار هشام بركات.


وقال في تدوينة على حسابه بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "أخبار بتقول أن حماس المحاصرة، وراء اغتيال هشام بركات، ليه يا أخي، هو إحنا دولة مهترأة ومخترقة للدرجة دي؟، وبعدين مش ها اقولك إزاى عملوا كده لأن كل شئ وارد، اذا كنا هزمنا الإيدز وفيرس سي، حماس مش ها تعرف تخترقنا للدرجة دي كبر مخك".


وأضاف: "بس أنا سؤالي هو: ليه؟ إيه اللي يخلي حماس تغتال هشام بركات؟ ها؟ ما يروحوا يغتالوا أي حد من فتح أو إسرائيل إيه؟ كفته برضه، والسي سي دي، ومجلس إدارة عمارة العالم؟ وبعدين هو إحنا ليه بنعادي حماس؟ يعنى ده في مصلحتنا إزاي؟ استغفر الله العظيم يا رب وبعدين أمّال يا برنس مين اللي قتلوهم في شقه من 8 شهور، طيب قولي أصدقك ساعتها ولا دلوقتي؟".


كان اللواء مجدي عبدالغفار، وزير الداخلية، أعلن أن حركة حماس لها دور كبير في تنفيذ مخطط اغتيال النائب العام السابق، المستشار هشام بركات، وأنها أشرفت على العملية منذ بدايتها حتى انتهاء تنفيذها.


وأضاف وزير الداخلية فى مؤتمر صحفي، اليوم الأحد، للإعلان عن كواليس القبض على المتهمين باغتيال النائب العام الراحل المستشار هشام بركات: "استطعنا خلال الفترة الماضية الكشف عن مؤامرة كبرى كان يخطط لها جماعة الإخوان.


اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان