رئيس التحرير: عادل صبري 03:44 صباحاً | الأربعاء 15 أغسطس 2018 م | 03 ذو الحجة 1439 هـ | الـقـاهـره 37° صافية صافية

جليلة القاضي: اللي اختار موقع "العاصمة الإدارية" بيشوّه مصر

جليلة القاضي: اللي اختار موقع العاصمة الإدارية بيشوّه مصر

سوشيال ميديا

جليلة القاضي

جليلة القاضي: اللي اختار موقع "العاصمة الإدارية" بيشوّه مصر

عبدالله بدير 06 مارس 2016 17:23

انتقدت جليلة القاضي، مدير الأبحاث بالمعهد الفرنسي للبحوث من أجل التنمية، موقع العاصمة الإدارية الجديدة.


وقالت في تدوينة على حسابه بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "كل ما أمر في طريق العين السخنة، و أشوف موقع العاصمة الجديدة، أُصاب بعدم الفهم، واتسائل مين اللي اختار الموقع ده وعلى أي أساس، شكله كده من اللي بينحتوا التماثيل اللي بتُقبح ميادين المدن حاليًا".


وأضافت القاضي: "مش عارفة إذا كنت لسه فاكرة اللي اتعلّمته، أو لسه بعلّمه للطلبة بتوعي، أن أحد مقومات نجاح أي تجمع جديد، هو الموقع، بيطل علي إيه، محوط بإيه، وإحنا عندنا بحار، و تاني نهر في العالم، و سلاسل جبال، ورايحين يختاروا مكان على طريق صحراوي، مفهوش اي ميزة، عشان العااااااصمة؟".


وأكملت: "بتخّيل أن السفارات تسيب مواقعها على النيل، و تروح المكان المقفر ده، مهما عملوا فيه، البوصة مش هتبقي عروسة، صباح الفل".


كانت الحكومة أعلنت في يوليو 2014، تنفيذ عاصمة إدارية في المنطقة المحصورة بين طريقي القاهرة/ السويس، والقاهرة/ العين السخنة شرق الطريق الدائري الإقليمي مباشرة، أي بعد القاهرة الجديدة ومشروع مدينتي ومدينة المستقبل.


ويبعد الموقع حوالي ٦٠ كم من مدن السويس والعين السخنة، على أراض تابعة لهيئة المجتمعات العمرانية الجديدة، بوزارة الإسكان؛ لتضم جميع المنشآت الحكومية.


اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان