رئيس التحرير: عادل صبري 07:44 مساءً | الاثنين 18 يونيو 2018 م | 04 شوال 1439 هـ | الـقـاهـره 43° صافية صافية

مظاهرة حب من النشطاء في عيد ميلاد أحمد ماهر مؤسس 6 إبريل

مظاهرة حب من النشطاء في عيد ميلاد أحمد ماهر مؤسس 6 إبريل

سوشيال ميديا

أحمد ماهر مؤسس حركة شباب 6 إبريل

مظاهرة حب من النشطاء في عيد ميلاد أحمد ماهر مؤسس 6 إبريل

محمد درويش 02 ديسمبر 2015 14:57

دشن نشطاء عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" هاشتاج جديدًا لتهنئة أحمد ماهر، مؤسس حركة شباب 6 إبريل، والمسجون حاليًا بدعوى مخالفة قانون التظاهر ، في ذكرى عيد ميلاده.


أعرب النشطاء خلال الهاشتاج عن دعمهم لأحمد ماهر بمناسبة عيد ميلاده الـ 35، ويعد ذلك ثاني عيد ميلاد يمر عليه وهو في السجن.


وأعلن عدد من المشاهير تضامنهم الكامل مع "ماهر"، حيث دعت الناشطة السياسية منى سيف رواد فيس بوك للمشاركة في الاحتفال بعيد ميلاد أحمد ماهر، وقالت في تدوينة عبر حسابها على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "2 ديسمبر 2015 - عيد ميلاد أحمد ماهر الـ35 وتاني عيد ميلاد بيعدي عليه وهو في السجن .. يوم ميلاده هو يوم حبسه ومع كل عيد ميلاد بيتم سنة حبس جديدة اتمنى كل اصحابه وكل حد بيحبه يبعت يقوله كل سنة وهو طيب .. بجواب او تلغراف او بوست او صورة، أي طريقة تحب تعيد بيها عليه تهون عليه، علشان تعيد عليه في عيد ميلاده ابعت جواب لـ : أحمد ماهر ابراهيم الطنطاوي، العنوان: عنبر (1) - سجن ليمان طره - منطقة سجون طره - القاهرةاو ابعت تلغراف عن طريق الاتصال من أي تليفون ارضي على 124، و اكتبوا على هاشتاج ‫#‏عيد_ميلاد_ماهر‬ ‪#‎HappyBirthdayMaher‬".

فيما وجه الناشط اليساري وائل خليل رسالة لمؤسس حركة 6 إبريل أحمد ماهر، فقال في تدوينة: "النهارده عيد ميلاد ‫#‏احمد_ماهر، احمد محبوس بقاله سنتين بتهم ملفقة وحقيرة زي السلطة ال بتحكمنا، احمد ماهر يعني بالنسبة لي شباب من اجل التغيير وكفاية واعتصام التضامن مع القضاة وطرة تحقيق سنة 2006، اعرف احمد قبل ما يعمل صفحة اضراب 6 ابريل وقبل ما يأسس حركة 6 ابريل ويشارك في ائتلاف شباب الثورة وفي كل خطوة مهمة وتقيلة شارك فيها، اختلفنا حينا واتفقنا احيان ولم يغادرني ابدا شعور عميق بالمحبة والامتنان لشخصه ولروحه ولطريقته في الكلام".
 

وأضاف: "احمد ماهر محبوس ومحبوس كمان زملاء طرة تحقيق ‫#‏محمد_عادل‬ و‫#‏علاء_عبدالفتاح‬ بجانب عشرات ومئات والاف المخطوفين والمحبوسين ظلم واخرهم ‫#‏اسماعيل_الاسكندراني‬ وقبله ‫#‏هشام_جعفر‬ و ‫#‏حسام_السيد‬".


وتابع: "بالمناسبة كلهم حايخرجوا والعصابة ال خاطفاهم حاتتحاسب من اصغر مخبر للزعيم الكبير، كل سنة وانت طيب يا احمد وهانت يازميلي".

وعلق البرلماني السابق زياد العليمي عبر حسابه الشخصي على موقع "فيس بوك" قائلًا: "Ahmed Maher كل سنة وانت حر".

وأعلن الناشط خالد عبد الحميد، القيادى بحزب التحالف الشعبى الاشتراكي، عن تضامنه مع أحمد ماهر.


وقال في تدوينة عبر حسابه الشخصي على موقع "فيس بوك": "ايوة بتضامن مع الواد أحمد ماهر اللي بيقولوا عليه بتاع أمريكا والتمويل وفيه ناس تانية بيقولوا عليه بتاع 6ابليس وأنا بقول عليه مناضل صلب بيدافع عن مواقفه بيدافع عن الحرية والعدل ‫#‏عيد_ميلاد_ماهر‬".

وقالت سامية ابنة الشاعر الراحل صلاح جاهين عبر حسابها الرسمي على موقع "فيس بوك": "ماهر ودومة وعادل كمان كملوا سنتين سجن. والنهارده ‫#‏عيد_ميلاد_ماهر‬ الثاني في السجن بعيد عن حضن مراته وولاده ‫#‏الكابوس_مستمر‬".

 

وقالت مروى القناوي: "الراجل ده كان سبب في تغيير مسار مصر و شباب مصر و لو انهاردة في ثورة حصلت فاكيد احمد هوة عامل مهم علشان شبابنا يفهم و يتغير و يقرر انه مش هيكون سلبي تاني كل سنة و انت طيب و يلعن سجانك ‫#‏عيد_ميلاد_ماهر‬ الثاني في السجن".

وتوالت التهاني من النشطاء لأحمد ماهر في مظاهرة حب إلكترونية..

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان