رئيس التحرير: عادل صبري 06:37 مساءً | الخميس 20 سبتمبر 2018 م | 09 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 36° صافية صافية

"الشوباشي" مدافعة عن السيسي: المفروض ياخد جردل وينزح الأمطار؟

الشوباشي مدافعة عن السيسي: المفروض ياخد جردل وينزح الأمطار؟

سوشيال ميديا

الكاتبة الصحفية فريدة الشوباشي

"الشوباشي" مدافعة عن السيسي: المفروض ياخد جردل وينزح الأمطار؟

محمد السوداني 02 نوفمبر 2015 12:09

انتقدت الكاتبة الصحفية فريدة الشوباشي هجوم الإعلامي خالد أبو بكر على الرئيس عبد الفتاح السيسي أثناء أزمة غرق مدينة الإسكندرية بسبب السيول، الأسبوع الماضي.


وقالت في تدوينة لها عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "يعني الإعلامي اللي الريس أشار ليه كان رأيه ان الريس يسيب كل حاجة وياخد جردل ويروح ينزح مياه الأمطار؟، وعجبي"

ووجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، اللوم لأحد الإعلاميين الذي لم يسمه، بسبب هجوم الأخير عليه أثناء تغطية "غرق الإسكندرية بمياه الأمطار والسيول".

وقال السيسي في كلمة له بندوة تثقيفية نظمتها القوات المسلحة، أمس الأحد: "أحد الإعلاميين يقول عني (الرئيس قاعد مع سيمنز وسايب الإسكندرية) ميصحش كده، إحنا بنتجاوز في كل حاجة، إيه الشغل ده؟".

وأضاف السيسي في حديثه: "أنتوا بتعذبوني هنا واللا إيه، إيه.. الدولة هتضيع إحنا بالطريقة دي بننشر جهل ومش بننشر وعي حقيقي، كأن المسائل بتتحل بندوس على الزرار وخلاص".

وتابع: "مش بتقولوا كل حاجة فيها كارثة هو القطاع ده (قطاع الإعلام) مفيهوش كارثة واللا إيه؟، خلوا بالكم إوعوا تخلوا الناس تفقد الأمل".

وأشار نشطاء إلى أن الإعلامي الذي انتقد السيسي بسبب أزمة سيول الاسكندرية هو المحامي خالد أبوبكر، حيث قال أبو بكر في حلقة برنامج "القاهرة اليوم" يوم 25 أكتوبر مساء غرق الإسكندرية: "طول ما الرئيس بيقعد مع رؤساء الشركات التنفيذية، طول ما الرئيس بيقعد مع شركة سيمنز 14 مرة في الشهر يبقا إحنا مش هانبني كوادر، أمال فين وزير الكهرباء، هو الرئيس يقعد مع رئيس تنفيذي 13 مرة ليه؟".

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان