رئيس التحرير: عادل صبري 11:02 صباحاً | الاثنين 10 ديسمبر 2018 م | 01 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 22° غائم جزئياً غائم جزئياً

شاب يروي واقعة وفاة زميله بمستشفى دريم لاند

شاب يروي واقعة وفاة زميله بمستشفى دريم لاند

سوشيال ميديا

مستشفى دريم - أرشيفية

بسبب الإصرار على دفع النفقات أولاً

شاب يروي واقعة وفاة زميله بمستشفى دريم لاند

مصطفى المغربي 19 أكتوبر 2015 16:37

روى المدون مروان عماد واقعة وفاة أحد زملائه في مستشفى دريم لاند" target="_blank">مستشفى دريم لاند بسبب إصرارهم على دفع النفقات أولاً.

 

وقال في تدوينة عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": “أكرم زميلى في قناة أون تي في تعب وهو في الشيفت، من شوية شريف التوني زميلنا نقله على مستشفى دريم لاند" target="_blank">مستشفى دريم لاند، دكاترة الطوارئ حولوه على العمليات وطلبوا من شريف يروح الاستقبال".

 

وأضاف: "الاستقبال قالوا له ادفع 20 ألف جنيه ف طلب منهم يخدوا بطاقتة وبياناته وقبل الحالة ماتخرج هيسدد حساب المستشفى فرفضوا، قالهم إن مش من الطبيعي إن أي حد يشيل المبلغ ده وإن ده موقف طارئ وبدأ يتحايل عليهم بأنه هيسيبلوهم كل الفلوس اللي معاه وبطاقتة والموبايل ومفاتيح العربية برضوا رفضوا".

 

وواصل: "قالهم إن الوقت متأخر وعقبال ما حد يجيلو يكون الراجل مات قالوا له أتصرف، شريف بدء يكلم المديرين في القناة عشان يصحيهم بس عقبال ما جاله حد كان فات وقت كبير وأكرم كان بيخلص".

 

وتابع: "وبعد ما سددوا حساب المستشفى الدكاترة اكتشفوا إن عندهم نقص في الأدوية وقالو إن أكرم حالته بتدهور ولازم يتنقل مستشفى تانية بس هما معندهمش عربية إسعاف وقالوا لشريف خدوا في عربيتك رفض وطلب عربية من بره لكن قبل ما تيجي الممرض جه نده على الدكتور دخل قعد يديلو في صدمات كهربائية لكن للأسف توفى".

 

وذكر: "رغم إن في قرار لرئيس الوزراء السابق إبراهيم محلب باستقبال حالات الطوارئ في كل المستشفيات العام والخاص لمدة 24 ساعة بالمجان ورغم إنه بيشتغل في مكان كبير، ‪ مات من كدب الحكومة ومن الإهمال في التأمين الصحي على الموظفين ومن الفقر لأن مرتبه ميكفيش حتى جزء من حساب المستشفى".

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان