رئيس التحرير: عادل صبري 06:06 صباحاً | الثلاثاء 23 أكتوبر 2018 م | 12 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 33° صافية صافية

عصام حجي: أكيد الرئيس في ألمانيا حيقابل الطلبة والباحثين مش الفنانين

عصام حجي: أكيد الرئيس في ألمانيا حيقابل الطلبة والباحثين مش الفنانين

سوشيال ميديا

عصام حجي ينتقد مرافقة وفد الفنانين السيسي

عصام حجي: أكيد الرئيس في ألمانيا حيقابل الطلبة والباحثين مش الفنانين

سعد الشطانوفي 01 يونيو 2015 19:25

تعجب عصام حجي المستشار العلمي للرئيس المؤقت عدلي منصور، من الخبر المتداول بأن وفدا من الفنانين سيكون مرافقا للسيسي خلال زيارته ألمانيا. 

 

وكتب في تدوينة له عبر حسابه الشخصي على موقع التدوين المصغر "فيس بوك": "عمر العالم ما ح يحترمنا طالما احنا ما بنحترمش بعض وعمر العالم ما ح يحبنا واحنا بنكره بعض. ليه كده"!

 

وأضاف: "اكيد الخبر ده غلط! اكيد الوفد ح يقابل الطلبة و الباحثين المصريين الي كانوا مستنيين الزيارة ديه علشان يطرحوا مشروعاتهم الي ممكن تحل مشاكل كتير"!

 

وتابع: "اكيد الوفد المصري ح يكون فيه متخصصين في مجالات مختلفة من العلوم و نحاول نستفيد من عقولنا الي في ألمانيا"!

 

وواصل: "اكيد ح يكون فيهم خبراء ح يكلموا شبابنا الي شايفين المر هناك علشان يفتحوا بيوت كتير في مصر و يفهموا ممكن نساعدهم الزاي"!

 

وأردف: "برحمتك يا رب اصطفيت شهداء الثورة لجنتك، ذهبو من أجل حلم جميل وتركتنا في كابوس مزمن لا نفيق منه إلا على نغمات طبول الحرب في قاع مستنقع الفشل".

وتداولت أخبار  أنه سيرافق السيسي خلال زيارته ألمانيا بعد غد وفد من الفنانين على رأسهم إلهام شاهين ويسرا وهالة صدقي و المخرج خالد يوسف وأحمد بدير ومحمد الصاوي وداليا البحيري وعزت العلايلي وأشرف عبدالغفور وخالد سليم وهشام عباس ومدحت صالح ولقاء الخميسي وإيهاب توفيق وأيمن عزب ولبلبة وماجد المصري وممدوح عبد العليم ومحمد كريم.

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان