رئيس التحرير: عادل صبري 02:03 مساءً | الجمعة 17 أغسطس 2018 م | 05 ذو الحجة 1439 هـ | الـقـاهـره 37° صافية صافية

ماهر عقل: محمود عزت ومن على شاكلته قادوا الربيع العربي إلى الدرك الأسفل

ماهر عقل: محمود عزت ومن على شاكلته قادوا الربيع العربي إلى الدرك الأسفل

سوشيال ميديا

محمد ماهر عقل

ماهر عقل: محمود عزت ومن على شاكلته قادوا الربيع العربي إلى الدرك الأسفل

مصطفى المغربي 30 مايو 2015 10:56

اتهم محمد ماهر عقل اﻹعلامي بفضائية الجزيرة كل من محمود حسين ومحمود عزت القياديان بجماعة الإخوان لمسلمين بأنهم قادوا مصر وثورات الربيع العربي إلي الدرك الأسفل.

 

وقال في تدوينة عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "في منتصف مارس ٢٠١١ زار مجموعة من شباب الإخوان المفكر الإسلامي الدكتور محمد عمارة في منزله وكنت على تواصل معاهم".

 

وتابع: "واشتكى الحاضرين من أداء الإخوان وطريقة تعاطي مكتب الإرشاد مع الواقع الجديد المتحرك على الﻷرض بنفس آليات الماضي، وطريقة تعاطيهم مع المبادرات والطاقات الشابة".

 

وأضاف: "الدكتور محمد عمارة قالهم نصاً: في مجموعة مكونة من أربعة أشخاص جوه مكتب الإرشاد مستفيدين من الوضع الحالي للجماعة لكن الوضع الحالي ده مش هيسعفهم كتير، بس الإخوان متفتح عليهم دكاكين كتير الفترة دي فيفضل إنها تتقفل دلوقتي وهدو الأجواء دلوقتي".

 

وأردف: "مر الزمن وعرفنا الأربعة دول واحد منهم معروف بنفوذه معتقل بلاش نتكلم عنه وربنا يفك أسره..والتلاته الباقيين هما الثالوث محمود عزت (مصر)، محمود حسين (تركيا)، وإبراهيم منير (لندن).

 

وذكر: "دول ومن على شاكلتهم من القيادات والمطبلاتيه بتوعهم قادو جماعة الإخوان ومصر وثورات الربيع العربي كله إلى الدرك الأسفل بأفكارهم المتقادمة ونظرتهم القاصرة المكرسة لحماية التنظيم وإدارتهم الفاشلة والديكتاتورية للجماعة ولكل الملفات على مدار ٣ عقود ولم يعبأو لا بدماء ولا أعراض ولا أوطان ولا مشاريع هوت بعد فشلهم".

 

واستطرد: "لأ وراجعين بينازعو على الكراسي والنفوذ والأفكار وكأنهم حراس المعبد اللي لازم أجندة الجماعة وأفكارها تكون دايماً متسقة مع قناعاتهم وتوجهاتهم اياً كانت".

 

وروى: "دول مجموعة أقرب للمافيا وتجار الدم.. القضية والثورة والناس اللي في الشارع أشرف منهم كلهم ومواجهتهم من داخل الجماعة نفسها ومن خارجها هما وعُبّاد الكيانات والرموز اللي بيحاوطو نفسهم بيهم لازم تكون خشنه وقاسية بلا مواربه أبداً مش عشان الجماعة في حد ذاتها لكن عشان مصر اللي الجماعة عامل رئيسي في التأثير في ﻷي معادلة للثورة والمستقبل فيها دلوقتي".

 

واختتم: "لو ع الجماعة بس لا هننصح ولا هنتدخل بدل مشاكلهم واخطاءهم هترتد عليهم لوحدهم، الثورة لازم تنضف نفسها عشان تشتغل على نضيف ومن ثم تنتصر".

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان