رئيس التحرير: عادل صبري 04:51 مساءً | الأحد 16 ديسمبر 2018 م | 07 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 22° غائم جزئياً غائم جزئياً

مايكل لطفي: الجهلة يعتبرون تواضروس الحاكم الحقيقي للبلاد

مايكل لطفي: الجهلة يعتبرون تواضروس الحاكم الحقيقي للبلاد

سوشيال ميديا

البابا تواضروس

مايكل لطفي: الجهلة يعتبرون تواضروس الحاكم الحقيقي للبلاد

أحمد علاء 07 يناير 2015 18:12

اعتبر الناشط القبطي مايكل لطفي، أن زيارة الرئيس عبد الفتاح السيسي، للكنيسة الكاتدرائية، بحي العباسية، لتقديم التهنئة بعيد الميلاد المجيد، أمر طبيعي وواجب، مشيرًا إلى أن ضرورة عدم شعور المواطنين بأنهم درجات بسبب انتمائهم الديني.

 

وقال في تدوينة على حسابه الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "بعيدا عن التريقة والجو الرخيص بتاع هاني شاكر ده وبنحبك يا سيسي، وأنا كمان بحبكم والله... زيارة رئيس الجمهورية لتهنئة أكبر أقلية دينية موجودة في أي دولة، ده شيء طبيعي وواجب، وكلنا بنشوف رؤساء ومسئولين دول أمريكا، كندا وأوروبا بيعملوا كده. واتمنى نفس اللي حصل يحصل مع أعياد ومناسبات الشيعة والبهائيين واصحاب أي إنتماء ديني. لازم الكل ميحسش إن هو مواطن درجة تانية أو تالتة بسبب إنتمائه الديني".

 

وأضاف: "رد فعل كتير من المسيحيين مُبالغ فيه راجع للإحساس بانهم بيتعاملوا كمواطنين درجة أولى في دولة مُصنفة من أسوأ 16 دولة في العالم في الحريات الدينية. حتى لو غرض السيسي من الزيارة دي هو غرض سياسي وكسب مزيد من الشعبية أو تأييد شعبيته عند الفصيل ده من المصريين".

 

وتابع: "أنا بس شايف شوية تجّار دين من اللي بيحاولوا يشحنوا الجهلة والمتعصبين نازلين كلام عن بوادر الدولة الصليبيية القبطية بقى واضح خلاص إن البابا هو الحاكم الحقيقي للبلد وشوية هيحكم هو بنفسه... دول طبعا ربنا مسلّط عليهم غبائهم، ونتمنى يكمّلوا بنفس الأسلوب ده عشان يفضلوا مكروهين ومنبوذين من الجميع".

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان