رئيس التحرير: عادل صبري 01:03 صباحاً | الثلاثاء 13 نوفمبر 2018 م | 04 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

بعد إخلاء سبيل 15 صيادًا.. أبو الغيط: أمال المهاجمين راحوا فين؟

بعد إخلاء سبيل 15 صيادًا.. أبو الغيط: أمال المهاجمين راحوا فين؟

سوشيال ميديا

محمد أبو الغيط ـ الكاتب الصحفي

بعد إخلاء سبيل 15 صيادًا.. أبو الغيط: أمال المهاجمين راحوا فين؟

معاذ حجازي 16 نوفمبر 2014 19:31

عد إخلاء سبيل 15 صيادًا.. أبو الغيط: أمال المهاجمين راحوا فين؟

 

علق محمد أبو الغيط، الكاتب الصحفي، على إخلاء قوات الأمن 15 صيادًا من مدينة عزبة البرج بدمياط بعد إلقاء القبض عليهم على خلفية حادث الاعتداء على "قوات لانش البحرية" الأربعاء الماضي، متسائلًا: "أمال المجموعة المهاجمة راحت فين؟".


وأضاف في تدوينة على حسابه الشخصي عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "طيب فلاش باك كام يوم بس، المتحدث العسكري كان قال في بيانه إنه الهجوم "أسفر عن تدمير 4 قوارب من المجموعات المسلحة بما فيهم من عناصر إرهابية بالإضافة للقبض على (32) فردًا "، طيب دلوقتي طلع إن ال 32 فرد - رسمي فهمي نظمي - كلهم صيادين ويتم الإفراج عنهم خلاص .. أمال المجموعة المهاجمة راحت فين"؟

وتابع: "وليه مفيش شفافية كالعادة؟؟ ليه المتحدث لم يوضح بصراحة ان المقبوض عليهم في الاول مجرد اجراء احترازي من الصيادين اصحاب المراكب القريبة وليسوا من المهاجمين من على اللنس المدمر، عشان لما ييجي النهاردة يقول ثبت عدم تورطهم وطلعو يبقى عداه العيب"!

وقال: "طيب وكده الـ 4 بلانصات اللي اتدمرت مكانش عليهم حد؟ ولا دول جثث ولم ننتشلها؟ ولا دول مراكب الصيادين دول المفرج عنهم والجيش هيعوضهم؟ ولا إيه؟، في هذا الزمن مفيش حاجة بتفضل سر طويلاً، اتعلموها بقى"!

 



يذكر أن المخابرات الحربية ألقت القبض على 32 من صيادي مدينة عزبة البرج بعد الاشتباكات التي وقعت بين قوات البحرية وعناصر إرهابية بالمياه الإقليمية على بعد 40 ميل شمال ميناء دمياط، لاتهامهم بالمشاركة فى الاعتداء على القوات البحرية، إلا أن التحقيقات كشفت عدم تورط 15 صيادًا منهم في الواقعة، بالإضافة إلى تردد أنباء عن إخلاء سبيل الـ17 صياد الآخرين المحتجزين خلال 24 ساعة.

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان