رئيس التحرير: عادل صبري 01:35 مساءً | الاثنين 24 سبتمبر 2018 م | 13 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 34° صافية صافية

هيثم محمدين: الجيش ممكن يهجر"الإرهابيين" يشتغلوا في القاهرة

هيثم محمدين: الجيش ممكن يهجرالإرهابيين يشتغلوا في القاهرة

سوشيال ميديا

الناشط السياسى هيثم محمدين

فى تعليقه على دعوات تهجير أهالي سيناء..

هيثم محمدين: الجيش ممكن يهجر"الإرهابيين" يشتغلوا في القاهرة

معاذ حجازى 25 أكتوبر 2014 10:11

علق الناشط السياسي، هيثم محمدين، على الدعوات المطالبة بإعلان شمال سيناء منطقة حرب وتهجير ساكنيها إلى مناطق أخرى بهدف تطهير سيناء من الإرهاب، قائلا: "و زي ما انتوا عارفين الجيش بتاعنا دايما بيحلها من الزتونة".

وقال "محمدين" على حسابه الشخصي عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "الاولتراس بيهتف في الماتشات .. أقفل الاستاد، الطلبة بتخرج في مظاهرات.. اقفل الجامعة، الإخوان ممكن ينزلوا التحرير بالمترو .. اقفل المحطة، طيب ممكن يجيوا من الصعيد، بالقطر.. بسيطة وقف السكة الحديد كلها، العمال بيعملوا إضرابات .. المصنع اللي فيه إضراب يتقفل، مواجهات طائفية بين مسلمين و مسيحيين .. هجروا المسيحيين بعيد، عمليات مسلحة ضد الجيش و الشرطة في سيناء .. هجروا أهالي سينا للداخل".

وأضاف: "و زي ما انتوا عارفين الجيش بتاعنا دايما بيحلها من الزتونة كده بس في مشكلة صغيرة الجيش ميعرفش كل " الإرهابيين " في سينا و ممكن يهجرهم مع الأهالي و بكده يقدروا يشتغلوا براحتهم في زحمة القاهرة بعد ما كان الطريق مقطوع عليهم عند القناة".


 



ودعت أحزاب "مصر الحديثة"، و"إحنا الشعب"، و"السادات الديمقراطي"، و"الثورة المصرية"، في بيان مشترك، الرئيس عبد الفتاح السيسي، إلى إعلان شمال سيناء منطقة حرب، مطالبة بتهجير أبناء المدن والقرى القريبة من غزة، إلى مناطق أخرى، بهدف تطهير سيناء من الإرهاب.

يذكر أن تفجيرًا استهدف، أمس الجمعة، نقطة تفتيش تابعة للجيش في العريش بمحافظة شمال سيناء، وأسفر عن استشهاد أكثر من 30 جنديًا وإصابة أكثر من 30 آخرين.

اقرأ أيضًا..

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان