رئيس التحرير: عادل صبري 12:31 صباحاً | الخميس 15 نوفمبر 2018 م | 06 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

نجلة الشاطر: اللي قتل الناس في رابعة هو اللي بيعمل التفجيرات

نجلة الشاطر: اللي قتل الناس في رابعة هو اللي بيعمل التفجيرات

سوشيال ميديا

عائشة خيرت الشاطر

نجلة الشاطر: اللي قتل الناس في رابعة هو اللي بيعمل التفجيرات

محمد السوداني 25 أكتوبر 2014 02:35

نفت عائشة خيرت الشاطر، نجلة القيادي الإخواني، خيرت الشاطر،مسؤولية جماعة الإخوان المسلمين، عن التفجيرات التي استهدفت نقاطًا أمنية وعسكرية بكرم القواديس، جنوب غرب مدينة الشيخ زويد، بشمال سيناء، والتي أسفرت عن استشهاد أكثر من 30 جنديًا وإصابة أكثر من 30 آخرين.

 

وفي تدوينة لها عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الإجتماعي "فيس بوك"، قالت: "طول ما حضرتك لسه مصدق مسلسل التفجيرات المسلسل الفاشل اللي معندهمش غيره طبيعي هتصدق انهم بيحاربوا الإرهاب".

 

وتسائلت قائلة: "طيب معلش سؤال لو احنا ارهابيين و بنعرف نفجر و نموت ليه معملناش الكلام ده لما جم يقتلونا في رابعه و لا حتي لما أخدوا ابهاتنا و اخوتنا و شفتم بعنيكم الفيديوهات، من واحد صوروه و هو بيلبس و التاني وقعولوا اسنانه لما ضربوه و هو بيتقبض عليه لتالت قتلوا بنته و مكفهمش وقبضوا عليه"، مضيفة: "ليه مفجرناش و حمناهم وقتها لو احنا أقويه اووي كده و جامدين؟".

 

وتابعت: "ولا ليه دلوقتي مفجرناش و خرجناهم من السجون طالما احنا بنفجر و بنعمل كل ده بكلام اعلامهم الكذاب مش كان أولي؟".

 

وأدرفت :"امتي الناس هتفهم الحقيقه اللي قتل اللي في رابعه و المسيرات هو اللي بيقتل الجنود و بيعمل التفجيرات، امتي هيطلع حد بدل ما يغني أغنيتهم بتاعت الاٍرهاب يقول مش قدها سيبه، لا أمن في شارع و لا في سينا و لا في اي حته".

 

واستطردت: "مش لو كنا ايام مرسي كان زمان الولولة شغاله علي كل القنوات انه فاشل مكنش حد بيسمع وقتها ان فيه ارهاب، ‫#‏استقيموا_يرحمكم_الله‬".

 

واختتمت تدوينتها قائلة: "كل التعازي لـ ٢٦ روح بريئة .. لأرواح الجنود الضحية لنظام بيقتل مبيفرقش بين اللي بيحاربهم و حتي اللي بيشتغلوا معاه".

 

يذكر أن تفجيرًا استهدف، أمس الجمعة، نقطة تفتيش تابعة للجيش في العريش بمحافظة شمال سيناء، وأسفر حتى الآن عن استشهاد أكثر من 30 جنديًا وإصابة أكثر من 30 آخرين.

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان