رئيس التحرير: عادل صبري 12:53 صباحاً | الجمعة 21 سبتمبر 2018 م | 10 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 36° صافية صافية

هجوم على أفيخاي بعد زعمه انتصار إسرائيل في حرب أكتوبر

هجوم على أفيخاي بعد زعمه انتصار إسرائيل في حرب أكتوبر

سوشيال ميديا

كوميك ساخر من تصريحات أفيخاي أدرعي

هجوم على أفيخاي بعد زعمه انتصار إسرائيل في حرب أكتوبر

معاذ حجازى 07 أكتوبر 2014 14:19

بعد تصريح المتحدث بلسان الجيش الإسرائيلى للإعلام العربى، أفيخاى أدرعى، فى الذكرى الـ"41" لحرب أكتوبر، عن أن الحرب بدأت بمفاجئة كبيرة انتهت بنصر عسكرى واضح على جبهتيها، سخر رواد موقع التواصل الاجتماعي " فيس بوك" من مقولة "نصر أكتوبر"، قائلين: "قال انتصروا فى حرب أكتوبر قال، ناقص يقول انهم طردوا الهكسوس".

وقال "Hazem Ali": "شكرًا .. روح لأمك  ".


 

وتابع"عبدالله رمزي": "شوف سيناء دلوقتي وانت تعرف مين اللي انتصر فعلاً  .. نكسة اكتوبر".


وأضاف "Mohamed Ragab": "بس للأسف كلامه صح".

فيما رأى "RàðFãt Šąmir" أن الحقيقة الوحيدة فى هذه الحرب هى أن الشعب المصرى قتل من أولاده آلاف مؤلفة، فقال: "اول مره اشوف حرب دولة تنتصر فيها، وبعد ما تنتصر بدل ما تملي شروطها لا الطرف المهزوم يملي شروطه وهما يخضعه ليها
معاهدة #كامب_ديفيد، قال انتصار واحتفال، الحاجه الوحيدة اللي حقيقي ف الحرب دي، ان الشعب المصري اتقتل من ولاده الاف مؤلفه، وحقهم راح هدر ".


 


بينما عارض البعض فكرة السخرية من حرب أكتوبر والتشكيك فى النصر، فقال "Mo'taz Ashraf": "انا مستغرب من الكومنتات ئلى من المفروض مصريين و بيشككو فى نصر اكتوبر طب يا حيلتها انتا و هو لو احنا منتصرناش ازاى خدنا سيناء و رجعتلنا و ازاى التحكيم الدولى رجعلنا طابا".

وتابع "ṂǿĦắ'měd Kắmẵl": "بالنسبه للناس الي بتقول هزيمه ووكسه اكتوبر , اقسم بالله لو واحد من الشهداء والرجاله الي استشهدت في اكتوبر كان عارف ان الكلام ده هايتقال كان وفر رصاصه وجه ضربه فيك . عارف يعني اي تبني جيش في 6 سنين من سلاح طيران لدفاع جوي وبحريه وتهزم اقوي دولتين اسرائيل . احنا انتصرنا غصب عن اي حد وعلمنا علي الاسرائليين وفشخنا وتحيه لكل شهداء ورجاله اكتوبر".
 

وأضافت "Shereen Ashraf": "ايه الارف و التخلف دا ! الناس مبقاش اي في ريحة للدم ولا الوطنية ! جايين تشككوا فيها و اننا منتصرناش و مبهرناش العالم و تقولوا الكلام ده دلوقتي ليه يعني اشمعني ؟ منتو كنتو بتحتفلوا بيها من سنتين بظبط ! ... اللجان الالكترونية عاملة شغل جامد الصراحه".



 

واحتفل المصريون، أمس الإثنين، بالذكرى الـ 41 بنصر 6 أكتوبر، وألقت طائرات هليكوبتر تابعة للقوات المسلحة كوبونات هدايا تذكارية على المواطنين، في ميادين التحرير وباب اللوق ومنطقة قصر النيل؛ وذلك احتفالاً بالذكرى الحادية والأربعين لانتصارات أكتوبر المجيدة.

 

اقرأ أيضًا..

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان