رئيس التحرير: عادل صبري 12:09 صباحاً | الأربعاء 14 نوفمبر 2018 م | 05 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

بعد هجومه على باسم يوسف.. نشطاء لـ أسامة منير: إنت مين أساسًا؟

بعد هجومه على باسم يوسف.. نشطاء لـ أسامة منير: إنت مين أساسًا؟

سوشيال ميديا

باسم يوسف وأسامة منير

بعد هجومه على باسم يوسف.. نشطاء لـ أسامة منير: إنت مين أساسًا؟

معاذ حجازى 01 أكتوبر 2014 15:17

تداول رواد موقعي التواصل الاجتماعى "فيس بوك"و"تويتر"، مقطع فيديو للإعلامى أسامة منير، يهاجم فيه باسم يوسف، خلال برنامجه "90 دقيقة" على فضائية المحور، بسبب ما أثاره المحامى خالد أبو بكر، مؤخرًا، عن سب باسم يوسف للرئيس عبد الفتاح السيسى والإعلاميين بمطار نيويورك.

وشن "منير" هجومًا لاذعًا على باسم يوسف قائلًا: "إيه يا باسم متغاظ ليه علشان الإخوان اللي بيأكلوك عيش مشيوا من البلد، أقولك يا باسم موت بغيظك، علشان هاتفضل طول عمرك باسم بتاع العجلة".
 

وتعددت آراء النشطاء حول ما قاله أسامة منير فى حق باسم يوسف، فقال " arabiano16": " الـ..... تأكل بعضها".

وأيده "abdallah13th" مضيفًا: "كم هو جميل ان تنظر إلى الـ...... وهي تأكل لحم بعضها البعض".

فيم قال "عين باء‎": " مصر تعدت مرحلة التخلف".


وقالت "Dana Mohamed": "هو مين اساسا اسامه منير ده علشان يقول كده".

وتابعت"Mona Selim ": "هو مين الدبدوب ده اصلا".



وأضاف " dhfhfgcdchg": "باسم يوسف راجل مثقف ذكي وموهوب.. ورغم إن مهنته الأساسية مش إعلام إلا إنه ** كل اﻻعلاميين العرب وحط عليهم.. للأسف.. الاعلاميين في مصر مطبلاتية للأنظمة ودي حقيقة تاريخية.. فلما ييجي نظام المفروض إنه ديموقراطي.. ويسقط برنامج بحجم ""البرنامج"" عشان مش حيطبله.. يبقى ضروري **** حينبحه ويعضعضه في فروة باسم خصوصا إن النجاح اللي عمله في سنتين تﻻاتة.. ماعملوش هما ربعه في 20 سنة .. محروقين الله يكون في عونهم.. على رأي المثل لما بيوقع التور بتكتر سكاكينه".

 
فيما قال "hnagahnaga": "يعنى باسم يوسف كان قليل الادب، معرفتوش كده الا لما لطكم؟".



يذكر أن النائب العام المصري المستشار هشام بركات، أمر بفتح تحقيق في البلاغ المقدم من المحامي سمير صبري، ضد الإعلامي الساخر باسم يوسف، والذي طالب فيه بمنعه من مغادرة البلاد لحين الانتهاء من التحقيق معه؛ لتطاوله على الدولة المصرية، رئيساً وشعباً وإعلاميين، خلال سفره لأمريكا مؤخراً، حيث كلف المحامي العام الأول لنيابة وسط القاهرة بالتحقيق في البلاغ.

وقال صبري، في بلاغه، إن "باسم يوسف اصطنع معركة حامية بينه وبين المذيع خالد أبوبكر، في وجود رئيس تحرير "الشروق" عماد الدين حسين، وشخص يُدعى ياسر عبد المقصود، حيث بدأت من نيويورك انتهاء بمطار القاهرة، وأهان فيها عبد الفتاح السيسي.



شاهد الفيديو..

اقرأ أيضًا:

بالفيديو.. أسامة منير لباسم يوسف: لو جواك حاجه حرقاك قول

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان