رئيس التحرير: عادل صبري 07:45 صباحاً | الاثنين 22 أكتوبر 2018 م | 11 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 33° صافية صافية

تصريحات صباحي حول الكهرباء تثير غضب المعلقين

تصريحات صباحي حول الكهرباء تثير غضب المعلقين

جهاد الأنصاري 20 أغسطس 2014 15:27

أثار تأكيد حمدين صباحي مؤسس التيار الشعبي في تصريح لـ"مصر العربية"، أنه يتعامل مع مشكلة الكهرباء بـ"إشعال شمعة"، موضحًا أنه "متربي على لمبة جاز"، عاصفة من هجوم المعلقين على الخبر بموقع التواصل الاجتماعي فيس بوك.

وقال محمد طايع ردًا على صباحي: "دلوقتى بتحل مشكلة انقطاع الكهرباء بتوليع شمعه يا حمدين مع انك كنت بتولع ف مصر ايام مرسى".

وأضاف محمد دعبس: "اما ايام مرسي كان متربي علي المكيف حسبنا الله ونعم الوكيل فيكو".

وهاجمة حمدي شديد قائلاً: "رجعتونا لاستخدام الفحم وعايزين ترجعونا للمبة الجاز وكان عندنا امل فى المفاعل النووى".

وأضافت "ماما كوكي": "اه نرجع للمبه الجاز لما نلاقى الجاز وكان فين الكلام دى ايام مرسى ولا انت تحب نظام العصابات مش الجماعات".

وتعجب أحمد حسن من تعليق صباحي، فقال: "انا عمرى ما شوفت ذل اكتر من كده ده مش قادر حتى يقول انه متضايق من انقطاع الكهرباء لا وعنده استعداد يرجع لعصر الظلام ولمبة الجاز هو لسه عايش فى ذل الاستعباد ولا ايه".

وقالت شيماء محمد:"راجل فى زمن قل فيه الرجال ....ايه الجراءه دى فى قول الحق و الوقوف امام الظلم و الانتقادات الايجابيه و المعارضه البناءه .....ايييييه احنا لسه ما نشيناش الى كان بيقوله ... الله يرحم الايام الخوالى".

وأضاف "د.منتصر علام": "صباحي بيقول الكلام دا مش دعم للسيسي ولا للانقلاب ولا رغبة في الظهور بعد ما انضوى وأصبح لا يسمع له صوت ولكن..... عشان يؤكد لنا انه متربي".

وقال جمال أحمد: "يا اخ حمدين يا من ترشحت مرتين للرئاسةوفشلت انت تربيت على لمبة جاز طيب بالنسبة للمصانع الثلاجات السخانات المكيفاتالشركات حضانات الاطفال ثلاجات الادوية كل هذا ماذا يصنع لهم الجاز انت اتربيت على الجاز وتتحرق بالجاز".

وأضافت "أمة الله": "اكيد عنده مولد مش فارقة معاه بس لما ايام مرسي كان بيقطع قليل قام صباحي الكومبارس وقال لازم مرسي يتشال الواطي هيفضل واطي".

وقالت نوسا طه: "وايام مرسى لما كنتوا ع كل القنوات تقولو النور ولميس اللى كانت بتجيب المواليد اللى فى الحضانات وماتو بسبب الكهربا".

 

وكان حمدين صباحي مؤسس التيار الشعبي، قال في تصريحات لـ"مصر العربية" له عقب خروجه من اجتماع التيار الديمقراطى بمقر حزب العدل مساء أمس، معلقًا على مشكلة انقطاع الكهرباء، إنه ككل المصريين يتعرض لانقطاع التيار المتكرر.

وأضاف صباحي ساخرًا: "أتغلب على انقطاع الكهرباء، أنا متربي على اللمبة جاز وبعمل زي كل المصريين، بولع شمع"، مشيرًا إلى أن الحكومة الحالية تقتصر على رؤيتها وحدها فى حل المشكلات وﻻ تسمع للخبراء المتخصصين ومن لديهم حلول لجميع مشاكل مصر، من أصحاب الخبرة والكفاءة.

ولفت صباحي إلى أن الكهرباء ليست المشكلة العظمى للمصريين، فهناك رغيف الخبز الذي يحتاج إلى حل فوري لمشكلاته.

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان