رئيس التحرير: عادل صبري 01:27 مساءً | الخميس 18 أكتوبر 2018 م | 07 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 28° صافية صافية

فيس بوك: اغتيال مرتضي تمثيلية لتصفية الألتراس

فيس بوك: اغتيال مرتضي تمثيلية لتصفية الألتراس

سوشيال ميديا

مرتضي منصور رئيس نادى الزمالك

فيس بوك: اغتيال مرتضي تمثيلية لتصفية الألتراس

محمد درويش 17 أغسطس 2014 12:04

اشتعلت مواقع التواصل الاجتماعي بعد تعرض المستشار مرتضى منصور, رئيس نادى الزمالك، فجر الأحد، لإطلاق نار من مجهولين أمام نادي الزمالك، مما أسفر عن إصابة صحفي ومحامٍ وموظف بالنادي بطلقات نارية.


حيث اتهم بعض مستخدمي "فيس بوك" المستشار مرتضى منصور بالتمثيل ومحاولة خلق أزمة لتصفية ألتراس "الوايت نايتس" بعد دعوتهم للتظاهر أمام نادي الزمالك، حيث تهكم "Mohamed Salem": "بصيتله كده نظره ثاقبه .. وقولتله اضرب ياالالا اضرب ياوولالالا".


 

وقال: "دا يخليه متمسك بالخطه دي أكتر .....لأن من كتر متهرست محدش هيفكر أنه هيعملها تاني (لا تراجع و لا استسلام) ".


 

وسخر "Arwa Raafat": "هههههههههههه شكله يضحك و هو بيمثل".


 

وسار على نفس النهج الساخر "Slah Mohamed": "اغتيال هو فاكر نفسه تشرشر ههههه ولا ايزنهاور !!".


 

وكتب "ﻫﻴﺜﻢ مراد": "مرتضى بتاع حركات وكداب وعايز يلهي الناس وده نفس دور شوبير وكله بتمنو".


 

فيما دعت "Amal Raafat" لإلغاء وقفة الألتراس اليوم فقالت: "يا ريت الوقفة دي تتلغى النهارده ، الداخلية وبلطجية مرتضى هيتغابوا، وإحنا خايفين على ولادنا".


 

بينما قال "Abou Tito": "حفاظا على أرواح اللي معنا إحنا عاوزين نبعد عن الاحتكاك وناخد بالنا من الأكمنه اللي هتكون وقفة ونكون ايد وحدة".


 

وعلى جانب آخر انتقد البعض إطلاق النار على المستشار مرتضى منصور، حيث قال "EL Katsh": "رد الوااييت ناايتس ااكككبر دليل ع انكم ليككم يد ف اللي حححصل ،.دخخخلتم نفسكككم ف لعبةةةة مش قدهاا".


 

وكتب "Hos Ny": "هما الزملكاوية عايزيين اية تانى الراجل اشترالهم كل لعيبة مصر عايزيين نرجع الجمهور وإنتوا عماليين تخربوها".


 

وأضاف "Ệslåm King": "دة رئيس النادى الى المفروض بتشجعوه ( بل ما تشتمو وتعملو كل دة ) اعملو حاجة كويسه للنادى".


 

فيما انتقد "ẶbrặŚhëḋ Zǿǿṁ" التراس وايت نايتس قائلاً: "مفيش واحد خليتوه مظبوط امال مين لمظبوط انتوا ياللى بتكسروا المدرجات وترموا على العساكر اكياس البول وتحرقوا اتحاد الكورة وتلغوا الدورى".


 

في سياق متصل، أصدر ألتراس "وايت نايتس" بياناً حول واقعة إطلاق النار على المستشار مرتضى منصور، متهمين إياه بالتمثيل لصناعة مبررات للقضاء على الشباب، وإعطاء الضوء الأخضر لتصفيتهم عند أبواب النادي بهدف الدفاع عن النفس وحماية النادي من المخربين والبلطجية، على حد وصفهم، وجاء نص البيان كالتالى:



 

كما قام عدد من ألتراس "وايت نايتس" بتدشين أغنية هاجموا فيها المستشار مرتضى منصور رئيس نادى الزمالك.

 

من جانبه اتهم المستشار مرتضى منصور، رئيس نادي الزمالك، جماعة الإخوان ومجموعات الألتراس "وايت نايتس"، بالوقوف وراء محاولة اغتياله، أثناء خروجه من بوابة النادي.

 

و صرح قائلاً: "كنت واقفا أمام بوابة النادي، أتابع جهود تركيب كاميرات أعلى البوابة، وعندما توجهت إلى سيارتي أمام البوابة للتحرك، أطلق مجهولون النيران على، ما أسفر عن إصابة صحفي ومحامٍ وموظف بالنادي بطلقات نارية، كانوا واقفين أمام باب السيارة، وتم نقلهم إلى مستشفى العجوزة".

 

وأضاف رئيس نادي الزمالك المستشار مرتضى منصور، أن رسائل نصية وصلته على هاتفه المحمول وهاتف نجله "أحمد" من أرقام مجهولة، تحتوي الرسالة على عبارات تهديد بالقتل، قبل الواقعة مباشرة.

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان