رئيس التحرير: عادل صبري 12:25 صباحاً | الثلاثاء 20 نوفمبر 2018 م | 11 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

ابنة سعيد صالح: لهذه الأسباب أرفض اتهام الفنانين بالجحود

ابنة سعيد صالح: لهذه الأسباب أرفض اتهام الفنانين بالجحود

سوشيال ميديا

الراحل سعيد صالح

ابنة سعيد صالح: لهذه الأسباب أرفض اتهام الفنانين بالجحود

محمد السوداني 03 أغسطس 2014 19:51

رفضت هند سعيد صالح، ابنة الفنان الراحل سعيد صالح، الاتهامات التي وجهها البعض  للفنانين بتخليهم عن حضور جنازة والدها، كما عبَّرت عن استيائها من اتهام هؤلاء الفنانين بالجحود وطالبت من يروِّج تلك الأخبار بالدعاء لوالدها.

 

كما أكدت أنها استعجلت دفن والدها قبل الإعلان عن وفاته، وأنها لم تحب استغلال وفاة والدها في الإساءة لزملائه ومهاجمتهم خاصة أنه كان لا يحب ذلك.

 

وفي تدوينة لها عبر حسابها على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" قالت: "بعد إذنكم أنا بطلب من كل اللي فكر وقرر إن الفنانين ماعندهومش أصل وعندهم جحود عشان محدش جه جنازة بابا بدل ما يشغل نفسه بده يشغل نفسه بالدعاء ليه.. أفيد له لأنه محتاج ده .. لحظة ما ‫#‏سعيد_صالح توفي أنا اللي قررت سرعة الدفن .. لأن إكرام الميت دفنه".

وتابعت هند: "ولأن بابا كان موصي يتدفن في مسقط رأسه فى المنوفية.. ولأن كان عندي سفر ساعتين عشان أوصل للمقابر.. ولأني كنت عايزة الحق نور ربنا.. ولأن حاجات كتير مش مضطرة أشرحها.. باختصار أولوياتى أدفن أب توفي.. مش فنان توفي.. طبعًا أنا عارفة إن مصر كلها حزينة عليه وده على راسي.. بس ده مش سبب لاتهام حد بالجحود .. الفنانين دول أهلي نمرة 2.. ومحدش سابني.. وعلى ما الناس عرفت كنت أنا سافرت".

 

وأضافت: "اهتمامي الأول والأخير كان بسرعة دفنه.. وبدل ما كان 1000 واحد هيمشى فى جنازته فى القاهرة لقيت محافظة المنوفية كلها فى جنازته هناك.. واللي هنا واللي هناك عند ربنا واحد في الأجر والثواب.. فلو سمحتوا ادعوا له بس هو محتاج ده ولا حاجة غير ده".

 

وطالبت ابنة الراحل الجميع بالكف عن ما أسمته بـ "المهاترات" فقالت: "ومن فضلكم كمان مرة محتاجة أحزن على أبويا في سلام مش في مهاترات لا هتودي ولا هتجيب لأنه هو أصلاً في حتة تانية خالص".
 

واختتمت تدوينتها بتحديد توقيت تقديم العزاء في والدها: "العزاء ان شاء الله الثلاثاء فى مسجد عمر مكرم".

 

يذكر أن الفنان الراحل سعيد صالح قد وافته المنية صباح الجمعة، وكان صالح قد تعرض لغيبوبة ليلة الخميس، نقل على إثرها لمستشفى المعادي العسكري، وبعد محاولات عدة من الأطباء إانقاذه وافته المنية.

 

وتم دفنه في مسقط رأسه بالمنوفية، وسط غياب واضح من الوسط الفني الأمر الذي أثار حفيظة البعض الذين اتهموا زملاءه وأصدقاءه من الوسط بعدم الوفاء له.

 

اقرأ أيضًا:

 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان