رئيس التحرير: عادل صبري 08:06 صباحاً | الجمعة 16 نوفمبر 2018 م | 07 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

هجوم على صفحة أساحبي بسبب كوميك "الإخوان"

هجوم على صفحة أساحبي بسبب كوميك الإخوان

سوشيال ميديا

الكوميك المثير للجدل

هجوم على صفحة أساحبي بسبب كوميك "الإخوان"

جهاد الأنصاري 30 يوليو 2014 15:09

تعرضت صفحة Asa7be Sarcasm Society على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" لهجوم لاذع من العديد من مستخدمي الموقع، بسبب كوميك نشرته الصفحة اليوم يتهم جماعة الإخوان المسلمين بممارسة أعمال الشغب والعنف في مصر.

وقالت "ملك ياسر"، والتي حاز تعليقها على عدد كبير من التأييد على الصفحة: "أنا من الاخوان..حد هنا عنده اعتراض تحيه لكل مؤيد الاخوان لانهم بيكونوا ناس محترمه مش بيقولوا كلام وحش".

وأضافت "منال مغربي" ساخرة من الكوميكس: "مش احسن توجه كلامك مباشرة للراس الكبيرة -بيت المقدس - الذراع الايمن لأمن الدولة".

وقالت "انا مريوما": "انا اه ضد الاخوان، واه شايفة انهم طماعين ولابسين عباية الدين والاسلام برئ منهم  لكن بلاش شتيمة  لان اكيد كلنا عازين الخير للبلد  المنيلة بنيلة دى واللى مش باينلها قومة يخرب بيوتكو عـ الصبح".

 

وأضاف "محمد موسى" : "والله هما في السجون أو قتلى أو مطاردين ، و مش عارف إيه حكاية الشغب و الإرهاب دي يعني ، هو لو الإخوان و اللي معاهم مسكوا سلاح بجد مكانش حد عرف يطلع من بيته لا مؤاخذه ".

 

ونددت " مريم منسي" بالكوميك قائلة: "مالهم الاخوان ناس محترمه مش راضين بالظلم حسبنا الله ونعم الوكيل".

 

وأضاف ماندو اليكس: "هى الاخوان بتعمل شغب ؟! ياعم اتلهي بلا نيلة ومكنش دة بقى حالهم نصهم في المقابر والباقي في المعتقالات واللي بينزل مسيرة بيفشخ المنطق بشعار سلمية !".

 

وقال "شادي الخطيب":" قمة التخلف اي مصيبة بيلزقوها بمصر للاخوان. بتكون القاعدة متبنية العملية بيطنشوها وبيقولوا اخوان ".

 

وأوضحت "تنسيم علي": "فين الشغب يا بهايم ؟؟ كلهم فالسجون اﻻخوان معتقلين او ماتوا خلاص فين بقة الشغب ولو شايفين المظهرات شغب يبقة بجد تستلهلو كل ال بيحصلكو من السيسي اولعوا بجاز شعب بهايم".

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان