رئيس التحرير: عادل صبري 05:20 مساءً | الاثنين 19 نوفمبر 2018 م | 10 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

نشطاء: تعدد الشهداء والبدلة واحدة

نشطاء: تعدد الشهداء والبدلة واحدة

سوشيال ميديا

صور المجندين

نشطاء: تعدد الشهداء والبدلة واحدة

أحمد تايلور 21 يوليو 2014 00:10

شكك نشطاء على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" في صور الشهداء التي نشرها المتحدث العسكري على فيسبوك، متسائلين عن البدلة التي تكررت في صور الشهداء.

حيث ادعى بعض مستخدمي "فيسبوك" وجود تشابه في البدلة التي يرتديها المجندين عبد الرازق أحمد محمد علي عثمان، وبطرس صابر عيسى بطرس، وخالد طارق مصطفى أحمد، وإلهامي عياد حبيب رزق الله، وأندرو ألبير نادر اسحاق، وإسماعيل حامد ثابت محمد، وأحمد عبد الحميد هاشم خليل، والمجند إسلام عبد المنعم بدر محمود، وأحمد محمد عبد الحميد يوسف، وأحمد محمد مرعي، وعدنان خلاف خليفة عبد ربه، وعبد الرازق أحمد محمد علي عثمان، ومحمد عبد النعيم فهيم، محمد عبد الدايم إبراهيم ضوي، محمود راغب عبد الوهاب، محمود سلامة محمود عبد العال، مصطفى شوقي فهيم بيومي عبدربه.

 

فقال Ayman Ghonaiman: "جيش الفوتوشوب!!!ليه كل صور الجنود والضباط معمولة فوتوشوب!؟ وبشكل رديء كالعادة؟".

 

وتابع Mahmoud Farouk: "المشكلة هنا الصور كلها متركبا علي زي عسكري واحد ليه كدة!".

وأيده في نفس الاتجاه Eslam Zyian الذي قال: "محدش واخد باله من تركيب الوجه على الجسم في كل الصور؟..رحم الله الشهداء الحقيقيين".

 

فيما رد عليه Ahmed Yousri قائلاً: "لأنهم معندهمش صور ليهم بالزي العسكري ..بيجيبو صور عادية و يركبوها على اللبس العسكري".

 

وقال "ahmed anwar": "تعدد الشهداء والبدلة واحدة".

 

وأضاف "Âñã Ãslàñ Ŵẩḋ Çrãzý": "ده كله فوتوشوب واى واحد كمان يقدر يعرف كدة كويس انه فوتو شوب واكبر دليل على كلامى دققو فى شكل البدله العسكرية وهاتلاقو نفس الكرمشة اللى ع الكتاف ونفس الشكل شغل عبيط اوووووووى".

 

فيما قال Ahmed Mady: "بس 25 ده عدد كبير قوي ازاي يعني هو مين اللي هجم عليهم ده وكان تسليحهم ايه مفيش حد اتمسك من الكلاب دي جريمه زي دي المفروض يتشال فيها ناس كتير هي فاكرين ان ارواح العساكر دي ببلاش".

 

 

وكانت الصحفة الرسمية للمتحدث العسكري على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" نشرت، أمس الأحد، صور الـ 21 مجندًا بالقوات المسلحة الذين استشهدوا بعد استهدافهم من قبل مهربين، لدى كمين الكيلو 100 على طريق الفرافرة ـ الواحات البحرية بالوادي الجديد، عصر أول أمس السبت.

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان