رئيس التحرير: عادل صبري 01:48 مساءً | الاثنين 19 نوفمبر 2018 م | 10 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

"متبصش على آخر ورقة".. مدرسون يروون أغرب إجابات الطلاب في الامتحانات

متبصش على آخر ورقة.. مدرسون يروون أغرب إجابات الطلاب في الامتحانات

سوشيال ميديا

امتحانات الطلبة - أرشيفية

"متبصش على آخر ورقة".. مدرسون يروون أغرب إجابات الطلاب في الامتحانات

مصطفى محمود 10 سبتمبر 2017 13:34

طرحت صفحة "الكومنت الفصيل"، على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، تساؤلاً على جمهورها، حول أغرب الإجابات التي وجدها المُعلمين، خلال تصحيح أوراق إجابات الطلاب.

 

انهالت العديد من التعليقات من المدرسين على الصفحة، وسردوا العديد من المواقف والإجابات الطريفة..

 

"منصور أحمد" قال: "كنت بصحح امتحان لغة عربية للصف الخامس الابتدائي ولقيت الورقة فاضية خالص مفيهاش غير جملة بالنص الكتابي الآتي "حاة أبوك ي ستاذ نجحن"، الترجمة.. وحياة أبوك يا أستاذ تنجحني بس كده".

"علي إسماعيل"، علق أيضًا: "وأنا بصحح لقيت ولد كاتبلي أنا سيف يا مستر علي اللي بياخد عندك درس، ابقى نجحني بالله عليك، وليك عندي الحلاوة".

وروى "مصطفى عصام" هذا الموقف: "كنت بصحح امتحان علوم للصف الأول الإعدادي، بيقول للمتعلم عرف المركب، فأجاب هو شيء مصنوع من الخشب ويمشي في الماء،، ملحوظة.. المركب هو ناتج اتحاد ذرتين أو أكثر لعناصر مختلفة بنسب وزنية ثابتة".

"متبصش على آخر ورقة".. هكذا علق "محمد صلاح"، قائلاً: "أنا قريت إن واحد معرفش يكتب حاجة، راح كاتب "متبصش على آخر ورقة "، وكتب في آخر ورقة "برضو بصيت يا ابن الـ ####، وواحد تاني كتب صمتي لايعني جهلي ولكن ما يدور حولي لا يستحق الكلام، جاله في النتيجة مكتوب له "رسوبك لا يعنى فشلك، لكن خفة دمك هيا اللي جابت لك ده".

فيما روت "نجلاء نعيم"، أحد المواقف قائلة: "كنا بنصحح امتحان عربي لسنة رابعة بس ف سنتر تعليمي مش مدرسة، والسؤال كان أكمل بظرف زمان مناسب، تسلل اللص....، ولد كتب على المواسير، مش عارفة ده كان شغال حرامي قبل كدة ولا إيه".

"أحمد ممدوح"، قال أيضًا: "مرة بنت واحنا في إعدادي كانت كاتبة في موضوع التعبير إن الله جميل يحب الجمال وكتبت بعدها صدق الله العظيم، فالأستاذ قالها انتي هتخترعي دين جديد ولا إيه انتي بتشوفي حاجات في القرآن مبنشوفهاش ولا إيه".

وسردت مدونة أخرى: "مرة واحنا بنصحح العربي كان في طالب مكتبش ولا كلمة في موضوع التعبير، وسايب مكان الموضوع فاضي وكاتب في آخر الورقة "أرجو أن أكون قد وفقت في كتابة هذا الموضوع".

وروى "مهاب": "كنت بصحح امتحان تاريخ كان في سؤال بيقول أذكر أهم ملوك دولة البطالمة في مصر؟ المهم الطالب اتزنق في اسماء الملوك، لقيت الطالب كاتبلي (كليوباترا السابعة والملك Lm أحمر والملك Lm أزرق)، انت متخيل دماغه جابته لفين".

"مي حمدي"، قالت: "مرة بصحح ورقة طالب لاقيته كاتبلي في سؤال الترجمة والله ما بعرف اترجم لا من عربي لانجليزي ولا من انجليزي لعربي، وطالب تاني كاتبلي في الترجمة بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، يابني انت هتخطب في الورقة".

واختتمت "أماني إبراهيم": "كنت بصحح ورقة دراسات 2 ع، ولقيت طالب مجاوب على سؤال بم تفسر محاربة قطز للمغول؟، عشان يدافع عن شرفه، وطالب تاني في 1 ع تاريخ برضو جاوب علي سؤال بم تفسر تمتعت المرأة في مصر القديمة بمكانة متميزة؟، عشان كانت بتهتم بنفسها وبتحط مكياج وكحل وروج (الواد محسسني إنه كان بيتشرح له المادة في كوافير أم بديعة".

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان