رئيس التحرير: عادل صبري 09:32 مساءً | الثلاثاء 20 نوفمبر 2018 م | 11 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 28° صافية صافية

بالفيديو.. جروب "كيف تشقطين ذكرًا" يدمر حياة مونيكا طالبة الصيدلة

بالفيديو.. جروب "كيف تشقطين ذكرًا" يدمر حياة مونيكا طالبة الصيدلة

مصطفى محمود 24 أغسطس 2017 18:27

تداول رواد موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" مقطع فيديو لفتاة تُدعى "مونيكا" تسبب جروب "كيف تشقطين ذكرًا" في تدمير حياتها.

 

"مونيكا"، طالبة كلية الصيدلة، ذكرت في الفيديو المتداول أنها لم تكن تعلم بما يدور حولها، حيث فوجئت الفتاة بمن يخبرها أن صورها تحمل تعليقات بذيئة نُسبت إليها.

 

وأضافت أن هناك من قام بسرقة صورها الشخصية من موقع "انستجرام" وأنشأ بها حساب وهمي باسم "سلمى حجازي"، على "فيس بوك"، وانضم من خلاله لجروب "كيف تشقطين ذكرًا"، بهدف تشويه صورتها والإساءة إليها.

 

واقترب الفيديو من حاجز الـ 3 مليون مشاهدة، بعد أقل من 6 ساعات من تداوله على مواقع التواصل الاجتماعي.

شاهد الفيديو..

المدون "كريم هاشم" نشر الفيديو "فيس بوك"، وعلق على مأساة "مونيكا" قائلًا: "بمناسبة الجروبات بتاعت كيف تشقطين وكيف مش عارف إيه، فيه إنسانة غلبانة أنا اعرفها شخصيًا حياتها اتدمرت".

 

وتابع: "البنت دي اسمها مونيكا طالبة في كلية صيدلة، شخص مختل عقليًا عمل بروفايل باسم سلمى بعد ما سرق صورها من الانستجرام، ودخل في جروبات البنات وجروب كيف تشقطين، ونزل صور ليها على إنها هي ويقول كنت بلبس فستان قصير ومش عارف إيه عشان أجيب رجل الرجالة".

 

وأضاف: "البنات بقت تاخد سكرين شوت للكلام دا وتنزله عندها في بروفايلها وتتريق عليه، ومن بعدها الصفحات الكبيرة أخدت الصور دي لحد ما صورها باسم سلمي بقت في كل حتة".

 

وواصل: "الموضوع فضل ينتشر لحد ما وصل لأهلها في الصعيد وبرة مصر كمان، انتوا متخيلين سمعة بنت اتدمرت بسبب جروب أهبل وشخص مختل وأهلها اللي نزل من الإمارات واللي نزل من الصعيد عشان يشوفوا بيجرا إيه، مونيكا إنسانه طيبة وغلبانى في حالها فوق ما تتصوروا، دلوقتي بقى كل حلمها إن بوست زي دا يوصل والناس تعرف إنها مش سلمي دي، وإنها واحده بنت ناس ومن عيله كبيرة".

 

واختتم": "أنا عايزكم تشوفوا الحُرقة اللي في كلامها، وتحطوا نفسكم مكانها، وعايز كل حد عمل شير لصور سلمي يعمل شير البوست دا، والصفحات الكبيرة المحترمة اللي نشرت صورها تنزل الكلام دا، وأي حد يشوف صفحة فيها صور ليها يقولهم عشان يشيلوها لو سمحتوا، حقك علينا يا صديقتي، احنا في مستنقع".

في السياق ذاته، ندد عدد كبير من رواد مواقع التواصل الاجتماعي بالواقعة، موضحين أن هناك من يستغل السوشيال ميديا بصورة مرعبة ومخيفة.

وتداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي، في وقت سابق، صورًا لجروب يحمل اسم "كيف تشقطين ذكرًا"، وهو جروب سري للفتيات يهدف لتبادل النصائح بينهن حول مطاردة الشباب.

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان