رئيس التحرير: عادل صبري 05:23 مساءً | الثلاثاء 20 نوفمبر 2018 م | 11 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 28° صافية صافية

صاحبة مقال «إنت تغمز بس»: كنت متحمسة للسيسي.. بس أنا «مش مغسل وضامن جنة»

صاحبة مقال «إنت تغمز بس»: كنت متحمسة للسيسي.. بس أنا «مش مغسل وضامن جنة»

سوشيال ميديا

الكاتبة غادة شريف

صاحبة مقال «إنت تغمز بس»: كنت متحمسة للسيسي.. بس أنا «مش مغسل وضامن جنة»

أحمد عيد 17 أغسطس 2017 18:35

ردّت الكاتبة غادة شريف، صاحبة المقال الشهير "يا سيسي.. انت تغمز بعينك بس"، على مهاجميها، عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك".

 

وقالت: هناك من يزعم أني دخلت الوسط الطبي بالواسطة، والحقيقة أنا دخلت الوسط الطبي عن طريق حصولي على شهادة الـ GCE اللي هي الثانوية البريطانية، وكان وقتها الامتحان بيتعمل في القنصلية البريطانية، وكانت تقديراتي 3A و 2B بما يساوى 91% وطب القصر العينى وقتها كان بياخذ من 89%، أما حصولي على الماجستير والدكتوراة فكان من أكبر جامعتين فى أمريكا".

 

وتابعت: "أما بقى اللى لسه بيهرتلوا أنى كنت عايزة أبقى ملك يمين السيسي، وأنى غمزتله.. إلى آخر هذا الكلام فدول مجموعتين من الناس، مجموعة منهم من غير المثقفين اليى يا دوب بيفكوا الخط فبالتالى ما يعرفوش أن الكتابة الساخرة مش المفروض أنك تصدقها حرفيا، ودول أنصحهم يروحوا مدارس محو الأمية علشان يتعلموا يميزوا الألف من كوز الذرة. أما المجموعة الثانية فهى مجموعة من المكبوتين جنسيا فما صدقوا كلمتين التهريج اللي كتبتهم فافتكروهم جد ولسه معلقين عليهم لحد دلوقتي، ودول بصراحة محتاجين يروحوا يتعالجوا عند طبيب نفسى".

 

وختمت "شريف" تدوينتها قائلة: "أيوة أنا كنت متحمسة جدا جدا للسيسي علشان البلد، ولما أخطاؤه كترت بقيت بعارضه جدا برضه علشان البلد، ودى حاجة مش عَجَبة يعنى، أنا مش مغسل وضامن جنة.. ولا إيه؟!".

يذكر أن الكاتبة غادة شريف كتبت مقالًا في 25 يوليو 2013، بإحدى الصحف الورقية، بعنوان "يا سيسي.. انت تغمز بعينك بس"، وأثار المقال جدلًا كبيرًا آنذاك.

 

 ومن أبرز الآراء التي طرحتها "شريف" في مقالها: "بصراحة السيسي مش محتاج يدعو أو يأمر للنزول، يكفيه أن يغمز بعينه بس.. أو حتى يبربش.. سيجدنا جميعًا نلبي النداء، هذا رجل يعشقه المصريون، ولو عايز يقفِل الأربع زوجات، إحنا تحت الطلب، ولو عايزنا ملك اليمين، ما نغلاش عليه والله.. أهو هنا بقى نطبق الشريعة، مش تجيبلى راجل جاهل بذقن معفرة طولها مترين وتقولى نطبق الشريعة".

 

كما تطرقت الكاتبة لمسألة ترشيح عبدالفتاح السيسي، وزير الدفاع آنذاك، للرئاسة، قائلة: "أؤكد أنه لو ترشح السيسي رئيسًا سينتخبه حتى من ترشحوا للرئاسة سابقًا، باستثناء طبعًا عبدالمنعم أبو الفتوح الوجه المتنكر لجماعة الإخوان، مضيفة: "السيسي رجل يتكرر معه ما حدث مع عبدالناصر عام 56 عندما دعا المصريين أن يهبوا لقتال العدوان الثلاثي، فاندفع الناس يطلبون السلاح من الداخلية، والمفارقة أنه بعد زوال العدوان تم إعادة جميع الأسلحة بالكامل من غير ما حد يخنصر أى سلاح على جنب".

 

وأضافت "شريف": "نستطيع أن نقول إن عبدالناصر يُبعث من جديد في شخص الفريق السيسي الذى يتمتع بذكاء يجعله يتجنب الوقوع في أخطاء المجلس العسكري السابق.. هذا رجل نعشقه ونعشق متحدثه العسكري القيمة السيما ويخرب بيت أى حد يزعلهم".

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان