رئيس التحرير: عادل صبري 06:44 صباحاً | الجمعة 21 سبتمبر 2018 م | 10 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 36° صافية صافية

«زوجي زوجك».. حملة تطالب بتعدد الزوجات وتثير الجدل على «فيس بوك»

«زوجي زوجك».. حملة تطالب بتعدد الزوجات وتثير الجدل على «فيس بوك»

سوشيال ميديا

مشهد من مسلسل عائلة الحاج متولي

«زوجي زوجك».. حملة تطالب بتعدد الزوجات وتثير الجدل على «فيس بوك»

مصطفى محمود 01 أغسطس 2017 14:12

أعاد نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي الجدل مرة أخرى حول حملة "التعدد رحمة"، المطالبة بتعدد الزوجات، التي أطلقتها الكاتبة رانيا هاشم، في وقت سابق، وأسماها البعض "زوجي زوجك".

 

وقالت رانيا تعليقًا على عودة الحديث عن الحملة مرة أخرى: "واضح إن في حد طلعله البوست اللي اتنشر السنة اللي فاتت في الـ memories عن حملة التعدد شرع واللي سموها "زوجي زوجك" وربنا يسامح اللي قال كده، وحب يعملها إعادة تدوير، فبالتالي أنا حاليًا بواجه نفس اللي حصل السنة اللي فاتت من رسايل تهجم وسب وتسفيه وتشجيع وتعجب وكل حاجة".

 

وتابعت: "فأنا عملت البوست ده عشان أقلهم كلمة واحدة.. يا أخونا أنتم قدام قوي أو عندكم ضعف في الذاكرة، الموضوع مبقاش حملة لا ابسلوتلي، ده بقى كتابين ومقالات في كل الجرايد والمجلات وبرامج اتفرجوا عليها وبعدين اشتموا، خدوا نفسكم بس، وصحيح... أنا مش بجوز حد ومش خاطبة، التعدد شرع ورحمة".

وذكرت رانيا في منشور آخر: "أحب أقول لكل الناس اللي قالت انتي بتعملي كده للشهرة وهتاخدي يومين والموضوع هيموت زي أي حاجة في مصر، اسكتوا بقاله سنة اهو ولسه، في مفاجآت ممكن تكون عالمية قريبًا، وـنا ولا اتشهرت ولا أي حاجة بالعكس صفحتي زي أي صفحة عادية على الفيس بوك ويمكن تفاعلها أقل بكتير من صفحات مابتقدمش أصلاً أي إفادة، التعدد شرع".

مطالب بتعدد الزوجات

أيد عدد من رواد مواقع التواصل الاجتماعي حملة "زوجي زوجك"، موضحين أن عدم "تعدد الزوجات" سبب رئيسي في انتشار العنوسة في مصر.

هجوم واستنكار

من ناحية أخرى، رفض عدد من النشطاء فكرة تعدد الزوجات، مؤكدين أن شروط أهل العروسة هي سبب انتشار العنوسة، مطالبين من يملك القدرة على الزواج مرة أخرى أن يساعد الشباب غير القادر على الزواج.

وتعرضت الكاتبة رانيا هاشم لهجوم حاد، بعد حفل توقيع كتابها "التعدد شرع"، في شهر فبراير الماضي.

 

وقالت رانيا، وقتها: "نحن في مجتمع قد يغفر للمرأة أن تبيع جسدها في ‏الحرام لتقي نفسها ومن تعول ذل السؤال، ويفرد لها الأفلام والمسلسلات الداعية للتعاطف معها، ولا يغفر لها قبولها بالتعدد لنفس ذات الحاجة لتقي نفسها ومن تعول شر ذل السؤال، ويتتبعها دائمًا بألقاب مثل، ‏خرابة البيوت، و‏خطافة الرجالة".

 

وتابعت: "‏اتقوا الله في النساء، حرمتم الحلال وأحللتم وتعاطفتم مع الحرام، حسبي الله ونعم الوكيل، ‏كلنا سنسأل، التعدد حماية للمجتمع".

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان