رئيس التحرير: عادل صبري 01:26 صباحاً | السبت 22 سبتمبر 2018 م | 11 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 34° صافية صافية

بالكوميكس.. رواد السوشيال ميديا يسخرون من مراسم الأفراح في مصر

بالكوميكس.. رواد السوشيال ميديا يسخرون من مراسم الأفراح في مصر

سوشيال ميديا

كوميك ساخر

بالكوميكس.. رواد السوشيال ميديا يسخرون من مراسم الأفراح في مصر

مصطفى محمود 22 يوليو 2017 17:34

نشرت صفحة "أساحبي" الشهيرة على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" العديد من الكوميكس الساخرة من طقوس الأفراح في مصر.

 

الكوميكس تم ربطها بأشهر لقطات الأعمال الفنية لنجوم السينما والدراما المصرية في صناعة الكوميك، مثل الفنان علاء ولي الدين، والفنان محمد هنيدي، وغيرهم من الفنانين.

 

تنوعت مواضيع الكوميكس في السخرية من مراسم ومظاهر الأفراح المصرية كـ "فتح البوفيه وطول مدة انتظار العروسة أمام الكوافير"، إلى غير ذلك من المواقف التي تشهدها الأفراح المصرية.

تفاعل عدد من جمهور الصفحة مع كوميكس "أساحبي"، حيث رأى "أحمد مصطفى" أن "الفرح المصري أسوأ خطوة يتخذها الشاب في حياته، قلة قيمة ومسخرة وتضييع مجهود وفلوس ، ربنا يعافي كل شاب من الموضوع ده ويتجوز بطريقة صحيحة ترضي ربنا عنه ويوفقه في حياته".

ووصفت "جنى" مظاهر الأفراح من وجهة نظرها، قائلة: "الفرح عبارة عن ناس بتصرف شويه فلوس ممكن يكونوا معاهم وساعات بيكون سلف، المهم بيبقوا كارهين المعازيم عشان كلفوهم والمعازيم بيروحوا بس عشان يخيلو على أصحاب الفرح، ولو حد مش قادر يعمل فرح كبير محدش بيلتمسلو العذر، ولو عمل فرح كبير يقولو اتق الله الفلوس دي كانت تساعد ناس كتير نفسي نرسي على بر ونبطل ننتقد بعض".

فيما ذكر "محمد ندى"، أن الأفراح مضيعة للمال، فقال: "الأفراح حاجة ملهاش لازمة، ومضيعة الفلوس ومظهر ع الفاضي ولا ليه أي منفعة".

وتطرقت "سلوى لطفي" إلى مكياج العروسة، قائلة: "أقسم بالله أنا لما بشوف كمية الميك اب اللى بيحطوه في الأفراح ببقى عاوزه ارجع من اللي أنا شايفاه".

وتفاعل "منصور مصطفى"، مع الكوميك في إطار ساخر، متسائلاً: "استنى بس خلينا نسأل الأسئلة المهمة، معملتوش صورة الحموات ليه وهما مش طايقين بعض في الفرح؟".

ومن ناحية أخرى ذكر آخرون أنهم تجاهلوا حضور العديد من الأفراح بسبب مثل هذه المظاهر، موضحين أن الأصل في الزواج هو الإشهار.

 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان