رئيس التحرير: عادل صبري 01:18 صباحاً | الأحد 18 نوفمبر 2018 م | 09 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

تامر أبو عرب عن "أسمن امرأة": هل مصر عاجزة عن علاجها؟

تامر أبو عرب عن أسمن امرأة: هل مصر عاجزة عن علاجها؟

سوشيال ميديا

أسمن امرأة تتوسط شقيقتها وأمها

تامر أبو عرب عن "أسمن امرأة": هل مصر عاجزة عن علاجها؟

محمد الوكيل 26 أبريل 2017 10:16

علق الكاتب تامر أبو عرب، على تعرض الفتاة المصرية إيمان سليم، الملقبة بأسمن امرأة في العالم، لعملية خداع على أيدي طاقم الأطباء الهنديين، واللذين كانوا من المفترض أن يعالجوا إيمان من السمنة المفرطة.

 

وقال في تدوينة عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "اتفرجت على فيديو أخت المصرية إيمان اللي بتعاني من السمنة المفرطة واللي بتتهم فيه الدكتور الهندي اللي بيتابع حالتها في مومباي بالنصب عليهم، وإنه كان بيسعى للظهور الإعلامي بس، ودلوقتي بيطلب منها ترجع مصر من غير ما يحصل تحسن كبير في حالتها".

 

وتابع: "الحقيقة أنا مش مهتم خالص بالدكتور الهندي عمل إيه لأن اللي شاغلني أكتر هي مصر دي كلها كانت عاجزة عن إنها توفر علاج لواحدة مصرية عندها ظروف استثنائية؟، مش بنتكلم عن تأمين صحي شامل وآدمي لجميع المصريين لكن بنتكلم عن الحالات الخاصة اللي من النوع ده على الأقل هل احنا عاجزين للدرجة دي عن إننا نعالج ولادنا ومستنيين واحد هندي يعطف عليهم وينقلهم يعالجهم في بلده في الوقت اللي بنعمل فيه دعاية للسياحة العلاجية؟".

 

وأضاف: "طيب هل الفلوس اللي خدها ميسي في نص ساعة دي علشان يعمل دعاية لمصر في السياحة العلاجية سواء اللي دفعها شركة خاصة وللا حكومة مش كانت ممكن تعالج إيمان وغيرها وتكون دي دعاية حقيقية ومستمرة بدل زيارة خلصت واتنست بعد يومين؟".

 

وواصل: "حالة إيمان اللي وصلت أخبارها للهند دي موصلتش لأي مسئول سياسي أو طبي في مصر فيقول احنا أولى بولادنا فهنعالجها على نفقة الدولة؟ أو رجل أعمال حابب يقوم بدور مجتمعي؟ او مستشفي خاص عاوز يعمل دعاية؟ أو أي حد في البلد عنده شوية إحساس؟، الموضوع مؤذي جدًا لأنه بيورينا قد إيه احنا صغيرين في عيون بعض وفي عين اللي بيحكمونا، وهيبة أي دولة مش بتتقاس بعندها كام غواصة وكام حاملة طائرات، هيبة الدول بتزيد كل ما كان ارواح وسلامة ولادها ليها هيبة أكتر".

وفجّرت شيماء أحمد عبدالعاطي، شقيقة الفتاة المصرية إيمان، الملقبة بأسمن امرأة في العالم، مفاجأة مع العيار الثقيل، إذ كشفت عن تعرضها هي وأختها لعملية خداع على أيدي طاقم الأطباء الهنديين، واللذين كانوا من المفترض أن يعالجوا إيمان من السمنة المفرطة.

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان