رئيس التحرير: عادل صبري 05:05 صباحاً | الخميس 20 سبتمبر 2018 م | 09 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 36° صافية صافية

بالصور.. مصري يروي قصة الاعتداء عليه في القنصلية المصرية بإيطاليا

بالصور.. مصري يروي قصة الاعتداء عليه في القنصلية المصرية بإيطاليا

سوشيال ميديا

صورة نشرتها الصفحة التي تناولت قصة مصطفى

بالصور.. مصري يروي قصة الاعتداء عليه في القنصلية المصرية بإيطاليا

طارق عزام 11 أبريل 2017 13:28

نشرت صفحة «مغتربي مصر في إيطاليا» على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، قصة عن الاعتداء على مواطن مصري في القنصلية المصرية بإيطاليا.

 

ونقلت صفحة «مغتربي مصر في إيطاليا» القصة على لسان صاحب الواقعة، المدعو مصطفى، وقال: «ياريت تعرض الصور دي بعد إذنك ده اللي حصل ليه انهارده في القنصلية المصرية علشان دافعت عن مواطنة مصرية بعد التعدي عليها أمام مبنى السفارة المصرية مما أدى إلى بكاء هذه المواطنة وأنا بصراحة متحملتش الموقف، ولا حد دافع عنها وهي لوحدها وبالتالي موظفو السفارة دخلوني جوه المكتب وسحبوا أوراقي وأوراق ابني وسبني بأمي وأبويا بأقذر الكلمات البذيئة طبعا أنا استعنت بالبوليس الايطالي ولكن بلا جدوى لم يسمحوا لهم بالدخول مقر السفارة».


وتابع مصطفى: «أنا بس كل اللي عاوز أقوله إني فعلا كرهت جنسيتي المصرية، ولا يشرفني بعد اليوم أن أكون مصري».


وأضاف: «أرجوك تحاول تنشر أي شيء يعرف إن احنا المظلومين في بلدنا وخارج بلدنا حاول تعرف الناس أنا عايش في ميلانو الإيطالية من 13 سنة ومن 13 سنة مفتكرش إني أمي وأبويا اتشتموا بأقذر الكلمات الله يرحمهم وبرضو مفتكرش من 13 سنه إني أتضرب بالمنظر ده».

 

وأكمل مصطفى: «دلوقتي أنا في مستشفى سان باولو بعمل كشف على أذني لأني فعلا تقريبا مش بسمع بيها من امبارح ودي الحقيقة بتاع ربنا أنا لازم أخد حقي منهم هنا أكيد هنا هقدر أخد حقي بإذن الله».

 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان