رئيس التحرير: عادل صبري 11:08 مساءً | الثلاثاء 18 سبتمبر 2018 م | 07 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 36° صافية صافية

نشوى حوفي: الإرهابي لا يعرف معنى الوطن

نشوى حوفي: الإرهابي لا يعرف معنى الوطن

سوشيال ميديا

نشوى حوفي

نشوى حوفي: الإرهابي لا يعرف معنى الوطن

طارق عزام 10 أبريل 2017 17:40

علّقت الكاتبة الصحفية، نشوى حوفي، على تفجيري كنيسة مارجرجس في طنطا والكنيسة المرقسية بالإسكندرية، واللذان وقعا أمس الأحد، بالتزامن مع احتفال الأقباط بـ «أحد الشعانين».

 

وكتبت «حوفي» عبر حسابها الشخصي على موقع «فيس بوك»: «الباشا إرهابي.. إياك تفتكر إن اللي بيصلي والزبيبة في دماغه وبيدعي على النصارى واليهود ويحرم معاملتهم مؤمن، وإياك تصدق إنه ممكن يكون إنسان أو حتى يسيبك في حالك حتى لو إنك مسلم.. انت بالنسبة ليه فاسق أو فاجر وممكن توصل لمرتبة كافر لو مش ماشي ورا نفس دماغه».

 

وتابعت «حوفي»: «الباشا ده إرهابي لا يعرف معنى وطن وإن مصر وطن يساع الجميع ولا هو مصدق إن ربنا رب العباد هو اللي خلقهم وهو اللي يحاسبهم.. الباشا مخه ممسوح بأفكار لا ليها علاقة بالدين ولا بالإنسانية.. الباشا علموه ما يفكرش ولا يرجع لضميره.. الباشا سايب عقله مع نعله على باب الجماعة أيا كانت ملتها».

 

وأضافت «حوفي»: «الباشا إرهابي تكفيري ما يعرفش إن اللي بيحركه هو والعمم اللي قتلت فيه إنسانيته جهاز مخابرات أو أكتر شايل شعار نجمة صهيون.. وللباشا الإرهابي نقول إياك تكون مصدق إنك بترضي ربنا».

 

 

وقتل ما لا يقل عن 44 شخصًا، وأُصيب أكثر من 120 آخرين، جراء التفجيريين اللذان ضربا كنيسة مارجرجس في طنطا والكنيسة المرقسية في الإسكندرية.

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان