رئيس التحرير: عادل صبري 09:33 صباحاً | الأربعاء 23 مايو 2018 م | 08 رمضان 1439 هـ | الـقـاهـره 32° صافية صافية

خالد تليمة للمطالبين بتفعيل المحاكمات العكسرية: "أوسكار أجمل نكتة"

خالد تليمة للمطالبين بتفعيل المحاكمات العكسرية: أوسكار أجمل نكتة

سوشيال ميديا

خالد تليمة

خالد تليمة للمطالبين بتفعيل المحاكمات العكسرية: "أوسكار أجمل نكتة"

معتز عباس 10 أبريل 2017 01:56

استنكر الإعلامي خالد تليمة مطالبات التوسع في المحاكم العسكرية، للقضاء على الإرهاب.

 

وقال في تدوينة عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "في وسط كل الكلام اللي داير، أوسكار أجمل نكتة للناس إللى مصدقين أن الإعدام والطوارئ والمحاكمات العسكرية هي الحل للقضاء على الارهاب. إنتوا ناس جميلة".

وأضاف: "يا أساتذة، الطوارئ قعد ٣٠ سنة والإرهاب كان بيكبر جنبه كل يوم في كل حارة وشبر في مصر، الطوارئ قعد ٣٠ سنة والسلفيين واقفين على منابر مصر كلها يحرضوا على المسيحيين وجمعياتهم وقنواتهم كانت شغالة يوميًا في بث خطاب الجهل والتطرّف والجهل والتحريض برعاية أمن الدولة".

وتابع: "يا أساتذة لحد النهاردة برهامي ورجالته بيطلعوا على المنابر بتصاريح من الأمن والأوقاف وبيقولوا كل حاجة، بس المهم انهم بيأيدوا الريس، برضه برعاية الأمن".

واختتم: "يا أساتذة، ايه ممكن يعمله الإعدام لواحد مقرر ينتحر عشان يتقرب لربنا بموت؟، يا أساتذة ايه عملته كل المحاكمات العسكرية اللي حصلت، عشان تعمل تاني؟، يا أستاذة ايه اللي ممكن يعمله التعليم في وطن ضايع".

 

احداث

 

ووقع انفجار صباح أمس في محيط كنيسة "مارجرجس" بشارع علي مبارك في طنطا، عاصمة محافظة الغربية، بالتزامن مع احتفال الأقباط بـ"عيد الشعانين"، موعد دخول السيد المسيح للقدس، والمعروف بـ"عيد السعف".

 

وقالت وزارة الصحة إن الانفجار أسفر عن مقتل 26 شخصًا وإصابة العشرات.

 

كما أعلنت وزارة الصحة وفاة 6 مواطنين وإصابة 33 آخرين، حتى الآن، إثر حادث انفجار جسم غريب داخل الكنيسة المرقسية - قسم العطارين بالإسكندرية.

انفجارات كنائس طنطا والإسكندرية
  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان