رئيس التحرير: عادل صبري 12:06 صباحاً | السبت 17 نوفمبر 2018 م | 08 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

محمد أبو الغيط عن انفجار مارجرجس: "حاولوا يفجروها من أسبوع وفشلوا"

محمد أبو الغيط عن انفجار مارجرجس: حاولوا يفجروها من أسبوع وفشلوا

سوشيال ميديا

أبو الغيط

محمد أبو الغيط عن انفجار مارجرجس: "حاولوا يفجروها من أسبوع وفشلوا"

طارق عزام 09 أبريل 2017 11:10

علّق الكاتب الصحفي، محمد أبو الغيط، على الانفجار الذي وقع صباح اليوم بكنيسة مارجرجس في مدينة طنطا، بالتزامن مع احتفال الأقباط بـ "أحد الشعانين".

 

وكتب "أبو الغيط" عبر حسابه الشخصي على موقع "فيس بوك": "بالفيديو: الأمن ينجح في تفكيك قنبلة داخل كنيسة مارجرجس في طنطا.. الخبر ده بتاريخ 27 مارس، يعني من حوالي أسبوع واحد، نفس الكنيسة اللي اتفجرت النهاردة.. يعني الإرهابيين حاولوا يفجروها من أسبوع فشلوا، حاولوا تاني ربنا وفقهم كما تقول نكتة اللمبي المأساوية".


وتابع "أبو الغيط": "الواحد مش محتاج يكون خبير أمني عشان يقول إنه لو لقيت قنبلة جوا مبنى كنيسة - مش جنبه ولا حواليه - وبعدين مقدرتش تعرف الفاعلين والقنبلة دخلت ازاي، يبقى أبسط إجراء احترازي تمنع قداس العيد في الكنيسة دي لأنك متضمنش تكرار الاختراق بنفس الطريقة المجهولة".


واختتم "أبو الغيط" تدوينته: "ربنا يرحم الضحايا المساكين، ويلعن قاتليهم الإرهابيين سواء بالفعل أو التحريض أو الأفكار، ويرحمنا من المُقصرين الفاشلين اللي بيتشطروا بس على شباب بيعمل فيديو ساخر أو على بنت رافعة يافطة".

 

 

وقالت وزارة الصحة إن الانفجار الذي استهدف كنيسة مارجرجس بطنطا أسفر عن مقتل 21 شخصًا وإصابة العشرات.

 

ووقع انفجار صباح اليوم في محيط كنيسة "مارجرجس" بشارع علي مبارك في طنطا، عاصمة محافظة الغربية، بالتزامن مع احتفال الأقباط بـ"عيد الشعانين"، موعد دخول السيد المسيح للقدس، والمعروف بـ"عيد السعف".

 

وكانت شرطة النجدة تلقت إخطارا بالعثور على قنبلة داخل كنيسة مار جرجس في طنطا، يوم الأربعاء 27 مارس الماضي، وتم غلق الشارع من الجانبين، وتمكن خبراء المفرقعات والحماية المدنية من تفكيكها، وإبطال مفعولها، دون خسائر بشرية أو مادية.

انفجارات كنائس طنطا والإسكندرية
  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان