رئيس التحرير: عادل صبري 07:18 مساءً | السبت 17 نوفمبر 2018 م | 08 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

بعد إحالة هيثم الحريري لـ" القيم".. تامر أبو عرب: أطالب نواب 25-30 بالاستقالة

بعد إحالة هيثم الحريري لـ القيم.. تامر أبو عرب: أطالب نواب 25-30 بالاستقالة

سوشيال ميديا

تامر أبو عرب

بعد إحالة هيثم الحريري لـ" القيم".. تامر أبو عرب: أطالب نواب 25-30 بالاستقالة

طارق عزام 26 مارس 2017 21:22

طالب الكاتب والإعلامي، تامر أبو عرب، نواب تكتل 25 - 30 بالاستقالة من البرلمان، على خلفية إحالة المهندس هيثم الحريري، عضو مجلس النواب، للجنة القيم بالبرلمان، بعد خلاف مع رئيس المجلس، علي عبدالعال.

 

وكتب "أبو عرب" عبر حسابه الشخصي على موقع "فيس بوك": "على هامش اللي حصل النهاردة مع هيثم الحريري.. معنديش أي شكوك في صدق ونزاهة نواب تكتل ٢٥/٣٠، ومعنديش كمان أي اختلاف مع أي حد حابب ياخد مسار إصلاحي ويشارك في الانتخابات، بالعكس أنا مع تجهيز مرشح لانتخابات الرئاسة في ٢٠١٨ وكنت كمان مع دخول شباب محسوبين على التيار المدني انتخابات البرلمان اللي فاتت ولو من باب خوض التجربة وتجهيز كوادر للمرحلة الجاية، لكن تجربة الشهور اللي فاتت بتقول إن استمرار المشاركة في البرلمان ده تحديدا ومع رئيس برلمان بالشكل ده غلط كبير لأننا فعليا مش بنطلع بأي مكسب ولا بنمرر أي حاجة حلوة ولا بنمنع أي حاجة غلط وفي نفس الوقت بندي للي بيحصل فيه واللي بيخرج منه من تشريعات وقوانين شرعية وجدية".


وتابع "أبو عرب": "رأيي إن ده الوقت المناسب علشان نواب ٢٥/٣٠ ياخذوا قرار بالاستقالة الجماعية من هذا المسخ المشوه لأن ده هيوصل الرسالة بشكل أكبر ويعرف الناس المشكلة الكبيرة في تركيبة ورئاسة البرلمان ده، ولأنهم كمان لو معملوش كدة وارد جدا علي نهاية ال٥ سنين ميكونش في البرلمان ولا واحد منهم بإسقاط عضويتهم واحد ورا التاني".

 

 

وأحال علي عبدالعال، النائب هيثم الحريري، عضو تكتل "30-25" إلى لجنة القيم، عقب التصويت من قِبل النواب بالموافقة.

 

وشهدت الجلسة العامة، اليوم الأحد، المخصصة لمناقشة مشروع قانون الهيئة الوطنية للانتخابات، المقدم من الحكومة وبعض النواب، مشادة بين "الحريري" و"عبدالعال"، خلال مناقشة إحدى مواد القانون، ووقف الحريري معترضًا، واتهم رئيس المجلس، بأنه يخالف اللائحة، فانفعل الأخير، موجهًا نظره لهيثم، قائلاً له بغضب: "أنا أخل باللائحة.. أنا أخل باللائحة"، ورددها أكثر من مرة، ما دفع "الحريري" للرد: "أيوة بتخل باللائحة"، قبل أن يتخذ "عبدالعال" قراره بإحالة هيثم للجنة القيم.

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان