رئيس التحرير: عادل صبري 07:07 صباحاً | الأربعاء 24 أكتوبر 2018 م | 13 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 33° صافية صافية

باسم يوسف عن تهجير أقباط العريش: ما يحدث في سيناء لا يمثل اﻹسلام

باسم يوسف عن تهجير أقباط العريش: ما يحدث في سيناء لا يمثل اﻹسلام

سوشيال ميديا

باسم يوسف

باسم يوسف عن تهجير أقباط العريش: ما يحدث في سيناء لا يمثل اﻹسلام

معتز عباس 25 فبراير 2017 02:30

استنكر الإعلامي باسم يوسف ما يحدث في سيناء، من استهداف الجماعات المسلحة للأقباط بمدينة العريش، وهروب بعض الأسر القبطية من سيناء إلى الإسماعيلية.

 

وقال في تدوينة عبر صفحته الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "طيب فيه ناس لسه بتهاجم اللي أنا قلت إن فيه عنصرية في مجتمعاتنا بأن المسيحيين بيتعاملوا أحسن معاملة، وأن الحوادث اللي ضدهم دي حوادث فردية (طبعا)، وأن فيه خلط بين الأفراد والمؤسسات الدينية والحكومة".

وأضاف: "طيب أنا مش هخش في النقاش ده وأجيب عشرات الأمثلة عن معاملة المسيحيين في مصر، ماشي ياعم المتسامح، المسيحيين عايشين ملوك ولا بيتهجروا ولا حاجة والذبح اللي شغال في سيناء ده لا يمثل الإسلام معروفة، بس أفتكر إن أنا قلت إن فيه عنصرية وتفرقة ضد "غير المسلمين "، يعني بهائيين، لادينيين، ملحدين الخ الخ".

وواصل: "لو أنت شايف نفسك متسامح والدنيا فلة وأننا أحسن من الغرب أسال نفسك، لو واحد عمل فارشه في شارع او ميدان عام زي المسلمين كده في أوروبا بيجيبوا ترابيزات بيحطوا عليها مصاحف، والواحد ده ابتدى يدعوا للبهائية او ابتدى يشكك في القران او البخاري الشعب العادي اللي من غير بوليس او أزهر هيعمل في الراجل ده أيه؟، أنا بعيني شفت واحد مسلم في مترو نيويورك عمال يشخط في اللي رايح واللي جاي ويقول للناس إن الإنجيل مٌحرف وإن كلهم على ضلال، ولا حد قربله، بس معلش يا جماعة احنا فلة وحلوين و مافيش اي مشاكل في مجتمعاتنا".

 

العنصرية ضد المسلمين

 

وأعلن العميد تامر محمد محمود الرفاعي، المتحدث العسكري، عبر صفحته الرسمية على موقع "فيس بوك" يوم الأربعاء الماضي، عن مداهمة القوات المسلحة للبؤر الإرهابية وملاحقة العناصر التكفيرية، ومواصلة عناصر الجيش الثالث الميداني إحكام سيطرتها الكاملة بمنطقة جبل الحلال.

 

كذلك نفت الرئاسة المصرية، الخميس الماضي، وجود أي مقترحات ومبادرات بشأن توطين فلسطينيين في سيناء، واصفة هذه الفكرة بأنها غير واقعية وغير مقبولة.

 

وقال المتحدث الرسمي باسم الرئاسة، علاء يوسف، إن "ما تم ترديده مؤخرا عبر وسائل الإعلام بشأن وجود مقترحات لتوطين الأخوة الفلسطينيين في سيناء، هو أمر لم يسبق مناقشته أو طرحه على أي مستوى، من جانب أي مسؤول عربي أو أجنبي، مع الجانب المصري".

 

وذكر موقع "بي بي سي" اليوم الجمعة، أن نحو 40 أسرة مسيحية فرّت من مدينة العريش إلى الإسماعيلية، بعدما قتل مسلحون مجهولون 7 مسيحيين، يوم الأربعاء الماضي، في حوادث متفرقة استهدفتهم بشمال سيناء.

 

وقالت مصادر كنسية بالإسماعيلية لـ "بي بي سي" إن الأسر المسيحية وصلت إلى الكنيسة الإنجيلية بالمدينة على مدار اليومين الماضيين، "خوفا على حياتهم بعد استهداف أقباط داخل بيوتهم"، على حد وصف قادة الكنيسة.

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان