رئيس التحرير: عادل صبري 04:27 صباحاً | السبت 20 أكتوبر 2018 م | 09 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 28° صافية صافية

تامر أبو عرب عن زيارة ميسي: "كان نفع بلده الأول في أزمتها الاقتصادية"

تامر أبو عرب عن زيارة ميسي: كان نفع بلده الأول في أزمتها الاقتصادية

سوشيال ميديا

تامر أبو عرب

تامر أبو عرب عن زيارة ميسي: "كان نفع بلده الأول في أزمتها الاقتصادية"

محمد الوكيل 22 فبراير 2017 12:42

علق الكاتب الصحفي تامر أبو عرب، على حفل استقبال نجم منتخب اﻷرجنتين ونادي برشلونة اﻹسباني، ليونيل ميسي، في القاهرة، في إطار إطلاق الحملة العالمية الترويجية عن السياحة العلاجية من مصر.

 

وقال في تدوينة عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "انت مصدق إن زيارة ميسي اللي هي كام ساعة دي هتنشط السياحة وترجع الاستثمارات وتزود ثقة المجتمع الدولي في البلد وترد المطلقة وتجلب الحبيب؟".

 

وتابع: "طيب بصرف النظر عن إن الزيارة مش الترويج للسياحة أصلاً ولهدف واضح ومعلن هو الترويج لعلاج فيروس سي، حضرتك عارف إن ميسي أرجنتيني أكيد، يعني بلده شخصيًا الأرجنتين، ولد وترعرع وتعلم الكرة هناك وأهله عايشين فيها وهو بيزورها كتير ويتصور فيها أكتر وبيدعم مشروعات تنموية وخيرية هناك منها مشروع فيروس سي اللي حضوره لمصر جزء منه".

 

وأضاف: "تعرف إن الأرجنتين من سنتين فشلت إنها تسدد التزاماتها المالية الدولية للمرة الثانية خلال ١٣ سنة؟ لك تتخيل بقى وضعها الاقتصادي عامل إزاي، لا كون ميسي ولا دي ماريا ولا اجويرو ولا حتى مارادونا معاهم الجنسية الأرجنتينية فرق في حاجة".

 

وواصل: "طيب هل الزيارة وحشة؟، لا والله كويسة جدًا وزيارة أي شخصية دولية هتكون مهمة برضه وبيدي رسايل إيجابية، لكن مش معنى كدا إن الموضوع يكون بالأفورة دي، المشاكل بتتحل بتخطيط صح وبنظام وحكومة أكفاء وبإجراءات اقتصادية وإصلاحية وسياسية وتشريعية واجتماعية محترمة، ومع كل الحاجات دي بقي تبقى الزيارات دي مهمة للترويج".

 

واختتم: "لكن متعملش كل ده ومستني زيارة ميسي اللي انت أصلاً معرفتش تنظمها تحل لك مشاكلك؟ كان ميسي نفع بلده".

وهبط ليونيل ميسي، لاعب المنتخب الأرجنتيني وبرشلونة الإسباني، أمس الثلاثاء، بقاعدة شرق القاهرة الجوية، وانتقل إلى فندق "مينا هاوس" بطائرة عسكرية.

 

وبدأ ميسي زيارته في القاهرة بالتوجه إلى الأهرامات ، ثم اتجه عقب زيارته الأهرامات إلى فندق "مينا هاوس" لحضور الاحتفالية المخصصة لإطلاق الحملة العالمية الترويجية عن السياحة العلاجية في مصر والبرنامج المصري لعلاج "فيروس سي"، بالمشاركة مع حملة "تور آند كيور".

ميسي في القاهرة
  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان