رئيس التحرير: عادل صبري 04:51 مساءً | الخميس 18 أكتوبر 2018 م | 07 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 28° صافية صافية

إسلام بحيري يرد على منتقديه: لم أروج للمصالحة مع الإخوان

إسلام بحيري يرد على منتقديه: لم أروج للمصالحة مع الإخوان

سوشيال ميديا

إسلام بحيري

إسلام بحيري يرد على منتقديه: لم أروج للمصالحة مع الإخوان

طارق عزام 03 ديسمبر 2016 18:54

رد الباحث الإسلامي، إسلام بحيري، على من اتهمه بالترويج للمصالحة مع الإخوان المسلمين، في حواره مع "المصري اليوم"، مؤكدًا إنه لم يقصد ذلك.

 

وكتب "بحيري" عبر حسابه الشخصي على موقع "فيسبوك": "ملاحظة مهمة عن الجزء الثاني في حواري مع المصري اليوم.. الناس على تويتر بتقول إسلام بحيري بيروج للمصالحة مع الإخوان، مش عارف الناس دول مفيش عندهم نظر ولا مفيش عندهم عقل".

 

وتابع: "أنا سئُلت سؤال.. ما رأيك في المصالحة مع الإخوان؟؟ قلت نصا "هي جاية جاية لكن لازم الدولة تستعين بالمفكرين والباحثين عشان نلجم الإخوان عن العودة للحياة السياسية والاجتماعية".

 

مضيفًا: "وبعدها قلت كمان "كده كده هما هيعملوا مراجعات شكلية فقط لكن اللي يهمنا اتقاء شرورهم في المستقبل"، وتسائل: "هل كلامي ده في أي إشارة لرضائي أو ترويجي للمصالحة؟ أنا قلت "جاية جاية"؛ يعني قدر لازم نتقي شرور نتائجه".

 

وأكمل "بحيري": "مش فاهم إزاي غبي يفهم إني راضي عن تلك المصالحة - إن حدثت - إسلام بحيري واحد من الناس اللي شاركوا بقوة في عزل الإخوان وسرعة انهيارهم وإنقاذ مصر منهم.. إزاي ممكن أكون فجأة راضي عن مصالحتهم".

 

<a class=إسلام بحيري والإخوان" height="504" src="http://www.masralarabia.com/images/Selection_014(27).png" width="650" />

 

ودعا نائب المرشد العام لـ"الإخوان المسلمين"، إبراهيم منير، 19 نوفمبر 2016، من وصفهم بـ"حكماء الشعب" المصري أو "حكماء الدنيا" لرسم "صورة واضحة للمصالحة" بين السلطات المصرية والجماعة.

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان