رئيس التحرير: عادل صبري 02:42 مساءً | الاثنين 17 ديسمبر 2018 م | 08 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 22° غائم جزئياً غائم جزئياً

ماهينور المصري تصرخ: "الداخلية" تتعامل بوحشية مع سجناء "برج العرب"

ماهينور المصري تصرخ: الداخلية تتعامل بوحشية مع سجناء برج العرب

سوشيال ميديا

ماهينور المصري

ماهينور المصري تصرخ: "الداخلية" تتعامل بوحشية مع سجناء "برج العرب"

طارق عزام 15 نوفمبر 2016 18:28

قالت الناشطة السياسية ماهينور المصري، إن وضعية التعامل مع المحبوسين في سجن برج العرب غير آدمية، كما كشفت عن فضيحة قتل ضابط لأحدهم عن طريق الخطأ.

 

وكتبت ماهينور في تدوينة، عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك": "نحكي الحكاية من الأول.. كان في مطالب في عنبر المخصوص (الإعدام) بالمعاملة الآدمية وعدم تهديدهم طول الوقت بتنفيذ العقوبة.. جيه ضابط بلطجي اسمه عمرو عمر قرر يتعامل بعنف.. العنف زاد منه قتل مسجون اسمه عباس أحمد عباس".

 

وتابعت "المصري": "العنابر عرفت بدأت تهتف.. فقرروا يتعاملوا معاهم بعنف أكتر.. قنابل غاز اتضربت وسحل وضرب"، مضيفة: "الأهالي إمبارح اللي راحوا اتمنعوا من الزيارة (كشف واحد بس دخل) و النهاردة الأهالي كمان ممنوعين من الزيارة ومش عارفين حاجة عن ولادهم".

 

وأكدت: "الأهالي شايفين عربيات ترحيلات كتير مع كلام إن ولادهم حيتشردوا على سجون تانية..ومش عارفين الوضع حيتطور لفين.. مساعد مدير أمن إسكندرية هناك وفي كلام عن وجود قوات مكافحه الشغب وأمن مركزي.. والأهالي طلبهم الأساسي إنهم يزوروا و يطمنوا على أولادهم"، في حين هناك عدد آخر من الأهالي "بيعملوا بلاغات عند المحامي العام".

 

واختتمت ماهينور كلامها قائلة: "ويجي الضباط يزعلوا ويقولوا بتشتمونا.. دي الداخلية مش بلطجية .. البلطجي ممكن في مرحلة يبقى عنده إنسانية شوية.. دول قتالين قتلة وسفاحين ومش بشر أساساً".

 

 

وأعلنت رابطة أسر المعتقلين، صباح اليوم الثلاثاء، اعتصامهم أمام سجن برج العرب؛ لإجبار السجن على فتح الزيارة بعد استنشاق الغاز المسيل للدموع خارج السجن.

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان