رئيس التحرير: عادل صبري 05:45 مساءً | الثلاثاء 11 ديسمبر 2018 م | 02 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 22° غائم جزئياً غائم جزئياً

داليا زيادة عن تعويم الجنيه: علينا ترشيد الإنفاق وعدم الاعتماد على الحكومة

داليا زيادة عن تعويم الجنيه: علينا ترشيد الإنفاق وعدم الاعتماد على الحكومة

سوشيال ميديا

داليا زيادة

داليا زيادة عن تعويم الجنيه: علينا ترشيد الإنفاق وعدم الاعتماد على الحكومة

محمد الوكيل 04 نوفمبر 2016 14:14

أثنت داليا زيادة، مدير المركز المصري للدراسات الديمقراطية الحرة ، على قرار البنك المركزي بتحرير سعر صرف الجنيه المصري.

 

وقالت في تدوينة عبر حسابها على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "التغيير صعب، بس لازم نستحمل، التعامل مع التحدي الاقتصادي الضخم اللي بتواجهه مصر مش مسؤولية الحكومة لوحدها، مسؤوليتنا احنا كمان ولازم نستحمل علشان مصر تبقى قوة اقتصادية مش حمل على دول تانية بمزاجها تدينا مساعدات أو تسحبها مننا".

 

وتابعت: "أي مواطن في أوروبا أو أمريكا (اللي نفسنا نكون زيهم) بيدفع ما يصل إلى 40 بالمائة من دخله ضرائب، أنت كمواطن مصري وفي المرحلة الحرجة دي كل المطلوب منك بس تتقبل السياسات الإصلاحية اللي بيتم اتخاذها وترشد إنفاقك ولا تعتمد على دعم الحكومة".

 

وواصلت: "كل المحللين الاقتصاديين على مستوى العالم بيشيدوا بالقرارات اللي أخدتها الحكومة المصرية بخصوص رفع الدعم التدريجي وتحرير سعر الصرف، فوربس مثلاً في مقال تحليلي كبير النهاردة بتقول إن ده قرار عاقل وبتنصح اليونان تعمل زي مصر، فـكيد يعني مش كل دول غلط".

وأعلن البنك المركزي المصري، أمس الخميس، تحرير سعر صرف الجنيه المصري، وقال البنك إن تحديد سعر الصرف العملة المحلية سيكون وفقًا لآليات العرض والطلب.

 

وأطلق البنك المركزي المصري الحرية للبنوك العاملة في مصر في تسعير النقد الأجنبي من خلال آلية سوق ما بين البنوك (الإنتربنك).

 

ورفع المركزي فائدة الإيداع والإقراض 300 نقطة أساس، وسمح البنك المركزي المصري للبنوك بفتح فروعها حتى التاسعة مساء، وأيام العطلة الأسبوعية لتنفيذ عمليات شراء وبيع العملة وصرف حوالات العاملين في الخارج.

 

وذكر البنك المركزي أنه لا قيود على إيداع وسحب العملات الأجنبية للأفراد والشركات، ولن تفرض شروطاً للتنازل عن العملات الأجنبية.

 

وأبقى المركزي المصري حدود السحب والإيداع السابقة للشركات العاملة في استيراد السلع والمنتجات غير الأساسية.

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان