رئيس التحرير: عادل صبري 12:24 صباحاً | الخميس 20 سبتمبر 2018 م | 09 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 36° صافية صافية

بعد حديثه عن "الفكة".. أدمن آسف ياريس للسيسي: مصر مش ميكروباص

بعد حديثه عن الفكة.. أدمن آسف ياريس للسيسي: مصر مش ميكروباص

سوشيال ميديا

كريم حسين مع حسني مبارك

بعد حديثه عن "الفكة".. أدمن آسف ياريس للسيسي: مصر مش ميكروباص

مصطفى المغربي 28 سبتمبر 2016 17:03

علق كريم حسين، أدمن صفحة "آسف ياريس" على مطالبة الرئيس عبد الفتاح السيسي من الشعب التبرع لمصر بـ"الفكة"، خلال افتتاحه لمشروع غيط العنب بالإسكندرية.

 

وقال في تدوينة عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "الناس اللي بتتكلم عن برطمانات وصناديق التبرع اللي موجوده في العالم كله، طيب ما مصر كلها فيها وكلهم بيكلمونا وبيطلبوا مننا حتى نتبرع بهدومنا القديمة والمصرين عمرهم ما اتأخروا في عمل خير أو صالح للبلد".

 

وتابع: "بس فرق ما تبقى حاجة على المستوي المجتمعي حاجة بينا وبين بعض كدة وزوقياً كمان، و فرق لما رئيس 90 مليون مصري ورئيس أكبر دولة في الشرق الأوسط حاكمها ووجهتها يطلع يقول أنا عايز أخد الفكة بعد ما طلع وقال صبحوا على مصر بجنيه".

 

وواصل: "وبعدين تزعلوا لما الناس تعايرنا، اه في جميع دول العالم حتي أمريكا بيتلم تبرعات بس مافيش رئيس في العالم يطلع يقول أنا عايز ألم الفكة، دي مصر مش ميكروباص".

وافتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، الإثنين الماضي، مشروع "غيط العنب" الذي يقع ضمن خطة تطوير العشوائيات بالإسكندرية.

 

وأكد الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال كلمته، أن هناك تعاملات مالية لـ20 مليون مصري يوميًا ولو حصلنا على "الفكة " التي تكون "جنيه أو 90 قرشا" سنحصل على 10 أو 12 مليار جنيه، قائلا: "لو سمحتم أنا عايز الفلوس دي .. لتوصيلها لصندوق تحيا مصر".

 

ويقام المشروع على مساحة 12.3 فدان واستغرق تنفيذه عامين، وتبلغ تكلفته الإجمالية 1.2 مليار جنيه.

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان