رئيس التحرير: عادل صبري 12:09 صباحاً | الجمعة 17 أغسطس 2018 م | 05 ذو الحجة 1439 هـ | الـقـاهـره 37° صافية صافية

باسم يوسف يرد على مهاجميه بسبب عدم نعيه وفاة أحمد زويل

باسم يوسف يرد على مهاجميه بسبب عدم نعيه وفاة أحمد زويل

سوشيال ميديا

باسم يوسف

باسم يوسف يرد على مهاجميه بسبب عدم نعيه وفاة أحمد زويل

غادة بريك 03 أغسطس 2016 09:31

استنكر الإعلامي باسم يوسف، الانتقادات الموجهة إليه لعدم تعليقه على بعض الأحداث التي تجري على مستوى العالم، معتبرًا الأمر حرية شخصية، في إشارة إلى عدم تعليقه على وفاة الدكتور أحمد زويل عالم الكيمياء والحاصل على جائزة نوبل.

 

وقال يوسف في تدوينة عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "أنا مش نشرة اخبار ، مش وكالة أنباء و مش صفحة وفيات. انا مش مطالب اني اعلق على اي احداث انت شايف المفروض اني اعلق عليها من اول نزاع في بلد معين لانقلاب في بلد تاني لوفاة حد في بلد تالتة. ولو حصل و علقت فده لأَنِّي بامارس نفس الحرية اللي انت بتديها لنفسك انك تتكلم على ايه و ما تتكلمش على ايه".


وتابع: "العيال الرخمة بتاعة ما اترحمتش على فلان ليه هما نفسهم اللي لو قلت فلان ربنا يرحمه حيخشوا يقولوا طب و ما اتكلمتش على فلان او علان او ما جبتش سيرة ترتان ليه. نفس الناس اللي تقولك ما علقتش على احداث معينة ليه و لو علقت يقولك طب ما اتكلمتش على الحدث التاني ليه ".


وواصل: "العالم مش مستني ستاتوس الفيس بوك عندي او عندك عشان يتصرف على حسب هنكتب ايه. احنا كلنا أتفه من كده. والملائكة مش واقفة على حساب تويتر تشوف مين اللي اترحم على مين ومين لا. وأبواب السما او الجحيم مش مستينة عدد اللايكات و الشير عشان تقرر تفتح لمين و تقفلها في وش مين، الحياة و الموت والترحم كانوا موجودين قبل الفيس بوك و تويتر والانترنت شخصيا. الحياة الاخرى مش واقفة على التويتة بتاعتك".

وتوفي العالم الدكتور أحمد زويل الحاصل على جائزة نوبل، الثلاثاء الماضي، في الولايات المتحدة الأمريكية عن عمر يبلغ 70 عامًا، ويُشار إلى أنَّ زويل حصل على جائزة نوبل فى الكيمياء عام 1999.
 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان