رئيس التحرير: عادل صبري 10:52 مساءً | الخميس 16 أغسطس 2018 م | 04 ذو الحجة 1439 هـ | الـقـاهـره 37° صافية صافية

مصطفى النجار: الروح "الداعشية" تلبست الدولة

مصطفى النجار: الروح الداعشية تلبست الدولة

سوشيال ميديا

مصطفى النجار

تعليقًا على فتوى دار الإفتاء..

مصطفى النجار: الروح "الداعشية" تلبست الدولة

غادة بريك 09 يونيو 2016 19:48

انتقد البرلماني السابق مصطفى النجار، فتوى دار الإفتاء المصرية، بتحريم المجاهرة بالفطر في نهار رمضان.


وقال النجار في تدوينة عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "هي الدولة مالها مين يصوم ومين يفطر؟ ومين معتنق دين الدولة الرسمي أو معتقد أي ديانة تانية ؟ أو مش معتقد خالص، هي حملات النهي عن المنكر والحسبة اللي نازلة على المقاهي دي عشان تقفش المفطرين تليق بدولة بتقول إنها دولة مدنية ؟ وبيان هيئة الإفتاء بتاع ما تجرحش شعور الصائم بإفطارك جهرًا إيه محله من الإعراب ؟ هو ليه الروح الداعشية تلبست الدولة وقررت تلبس العمة وتمارس الوصاية على الناس وكأنها وكيلة عن ربنا ؟".


وتابع: "محدش وكيل عن ربنا، وكل واحد حر طالما لم يخالف القانون، ونوبة التدين الموسمي دي ياريت نشوفها فى وقف الظلم والتعذيب وحبس الشباب والقتل والتصفية لمجرد الاشتباه !الحاجات دي على فكرة حرام وعند ربنا كبائر مؤثمة أكبر من مين صام ومين فطر ".


وواصل: "الدولة تخلى تدينها لنفسها وتسيب الناس في حالها  وتروح تشوف المظالم اللى المستمرة اللي اخرتها جهنم وبئس المصير !".


‫ وبحسب نص الفتوى التي نشرتها الإفتاء عبر حسابها الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "المجاهرة بالفطر في نهار رمضان لا يدخل ضمن الحرية الشخصية للإنسان، بل هي نوع من الفوضى والاعتداء على قدسية الإسلام، لأن المجاهرة بالفطر في نهار رمضان مجاهرة بالمعصية، وهي حرام فضلًا عن أنها خروج على الذوق العام في بلاد المسلمين، وانتهاك صريح لحرمة المجتمع وحقه في احترام مقدساته".


اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان