رئيس التحرير: عادل صبري 11:21 صباحاً | الثلاثاء 14 أغسطس 2018 م | 02 ذو الحجة 1439 هـ | الـقـاهـره 37° غائم جزئياً غائم جزئياً

6 خطوات لعلاج التهابات أصابع القدم في الصيف

6 خطوات لعلاج التهابات أصابع القدم في الصيف

سوشيال ميديا

أصابع القدم

6 خطوات لعلاج التهابات أصابع القدم في الصيف

عبدالله بدير 27 مايو 2016 13:41

شرح هاني الناظر، رئيس المركز القومي للبحوث السابق، طرق الحماية من التهاب أصابع الأقدام في الصيف.


وقال في تدوينة على حسابه بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "للنهاردة هاتكلم مع حضراتكم في موضوع مهم وهو ظاهرة بتمثل مشكلة لناس كثير في الحر والصيف خاصة اللي بيشتغلوا طول النهار برة البيت والناس اللي بتمارس الرياضة وبيضطروا يلبسوا الجزمة والشراب فترة طويلة".


وأضاف: "وده بيسبب لهم التهابات فطرية بين أصابع القدم وفي القدم نفسه وبتظهر علي شكل احمرار مؤلم وأحيانًا تشقق بين الأصابع وممكن يصاحبها رائحة غير مستحبة والمشكلة دي سببها العرق الشديد والحرارة المرتفعة، طيب ازاي نحمي نفسنا من المشكلة دي؟ نعمل الآتي".


وتابع: "أولًا بنجيب من الصيدلية بودرة مضادة للفطريات زي تروسيد أو دكتارين أو كانستين أو غيرها، وبنحط البودرة على وش القدم وبين الأصابع وتحتها كل يوم الصبح قبل ما نخرج والبودرة هاتقاوم الفطريات وتمنع الاصابة، بالإضافة إلى أنها هاتمتص العرق وتحافظ على المكان جاف".


وواصل: "ثانيًا ضرورة التجفيف المستمر بين الاصابع وخاصة بعد الوضوء ولازم دايمًا ننشف بورق الحمام وليس فوطة قماش لأنها بتنقل الفطريات تاني للأصابع".


وأكمل: "ثالثُا ضرورة التهوية المستمرة بعد الرجوع من الشغل، رابعًا بلاش المشي والقدم حافية حول حمامات السباحة أو في حمامات الاستحمام".


واختتم: "خامسًا الناس اللي بتتوضأ في حمامات المساجد تراعي عدم المشي أو البقاء على الأرض والقدم حافية اثناء الوضوء، سادسًا ممنوع منعا باتًا ارتداء أي أحذية أو صنادل أو غيرها تخص أشخاص اخرين حتى لو كانوا أقارب من الدرجة الأولى".



اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان