رئيس التحرير: عادل صبري 04:26 مساءً | الثلاثاء 18 سبتمبر 2018 م | 07 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 36° صافية صافية

"6 إبريل" تدعو للتظاهر يوم 25 أبريل

"6 إبريل" تدعو للتظاهر يوم 25 أبريل

غادة بريك 21 أبريل 2016 12:18

دعت حركة شباب 6 إبريل، للتظاهر يوم 25 إبريل الجاري، ضد قرار التنازل عن جزيرتي "تيران وصنافير" إلى المملكة العربة السعودية.


وقالت الحركة في بيان عبر صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "إلى شباب ثورة 25يناير.. موعدنا 25 ابريل وسط صفوف الناس... الأمل الوحيد في التغيير والبديل الحقيقي".


وتابعت: " إحنا دفعنا ثمن عالي أوي من دمنا وحياتنا وحريتنا...السنين اللي فاتت بعدما دبت فينا الروح وحلمنا بتغيير البلد وكان عندنا طاقة نبنيها ونخليها أحسن بلد بعدما شاركنا في ثورة 25 يناير.. بعدها احلامنا أجهضت واختزلوها كلها في صراع سياسي مين يكسب ومين يركب ومين يقود... جيش..إخوان.. بعض النخب من الانتهازيين.. أحبطنا وتعبنا من الجري ورا أصحابنا في الجنازات وورا أصحابنا اللي في السجون وبقى أقصى أمل أننا نهاجر ونبعد عن كل ده ".


وواصلت: " 25 ابريل هي فرصة جديدة لجيلنا...نكمل السعي صحيح هنكمله في ظروف أصعب بكتير.. بس على الأقل اكتسبنا خبرة واتعلمنا دروس كتير واللي حصل ورانا مين معانا ومين علينا ".

وشاركت حركة شباب 6 إبريل وعدد من الحركات والأحزاب السياسية في مظاهرات "جمعة الأرض" يوم الجمعة الماضي، تلبية للدعوة التي أطلقها نشطاء على موقع "فيس بوك"، رفضًا للتنازل عن جزيرتي "تيران وصنافير" وفقًا لاتفاقية ترسيم الحدود البحرية بين مصر والمملكة العربية السعودية.


اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان