رئيس التحرير: عادل صبري 03:38 صباحاً | السبت 24 أغسطس 2019 م | 22 ذو الحجة 1440 هـ | الـقـاهـره °

باسم يوسف عن "تيران وصنافير": كنتو قلتوا إنها "سُلفة"

باسم يوسف عن تيران وصنافير: كنتو قلتوا إنها سُلفة

سوشيال ميديا

باسم يوسف

باسم يوسف عن "تيران وصنافير": كنتو قلتوا إنها "سُلفة"

10 أبريل 2016 19:02

تساءل الإعلامي باسم يوسف، عن مدى قانونية ضم جزيرتي "تيران وصنافير" إلى المملكة العربية السعودية.


وقال يوسف في تدوينة عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "الموضوع مش أن الجزر دي مصرية ولا سعودية. الموضوع أن شعبك بيعرف أن فيه جزيرتين أتاخدوا منه من الجرايد.

 

وتابع: " يعني لو فعلًا هي سعودية، بتحطوها في مناهج التعليم ليه على أنها مصرية؟ أو تبع وزارة البيئة أو في الكتب التاريخية اللي بتتكتب من 100 سنة؟ كنتم تقولوا أنها سلفة ".


وواصل: " طيب لو فيه مفاوضات شغالة، ما قلتوش ليه؟ إيه بنود التفاوض والاتفاق؟ ليه الموقف التفاوضي المصري فجأة اتغير؟ ليه رجعنا الجزر دي النهاردة مش من عشرة و لا عشرين سنة وأظن السعودية من عشرة عشرين سنة كان عندها جيش و قوات و بحرية برضة ".

 

واختتم: " يعني إيه تعامل شعبك كقطيع مالوش فيها عشان يصحى الصبح على الخبر ده؟ طب وضع الدستور اللي أنتم رقصتم عشانه قدام اللجان؟ مش المفروض فيه استفتاء على الاتفاقيات اللي بتمس السيادة و الأرض؟ طب مثلوا، طب اضحكوا علينا؟ طب عاملونا أننا شعب كده و كده زي ما بنعاملكم أنكم سلطة كده و كده ".


ووقع الرئيس عبد الفتاح السيسي والعاهل السعودي الملك سلمان بن عبد العزيز 17 اتفاقية أبرزها اتفاقية إنشاء جسر بري بين السعودية ومصر، واتفاقية لترسيم الحدود البحرية بين البلدين.

 

وأعلن السفير حسام القاويش المتحدث الرسمي باسم رئاسة الوزراء أنه تم عقد لجان لترسيم الحدود بين مصر والمملكة العربية السعودية، وتم وضع جزيرتي صنافير وتيران ضمن الحدود السعودية، لوقعهما في المياه الإقليمية للمملكة.

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان