رئيس التحرير: عادل صبري 03:31 مساءً | الثلاثاء 20 نوفمبر 2018 م | 11 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 28° صافية صافية

منع مالك عدلي من السفر إلى باريس

منع مالك عدلي من السفر إلى باريس

حوادث وقضايا

الناشط الحقوقى مالك عدلي

منع مالك عدلي من السفر إلى باريس

متابعات 02 نوفمبر 2016 11:14

منعت سلطات مطار القاهرة صباح اليوم الأربعاء، مالك عدلي" target="_blank">الناشط الحقوقى مالك عدلي من السفر إلى باريس، بدعوى تنفيذ قرارمن قاضي التحقيق في إحدى القضايا بإدراج اسمه على قوائم الممنوعين من السفر.

 

وصرحت مصادر أمنية مسئولة بالمطار بأنه أثناء إنهاء إجراءات جوازات ركاب رحلة مصر للطيران المتجهة إلى باريس تقدم الراكب مالك عدلى للسفر على الطائرة، وبوضع بيانات اسمه على كمبيوتر الجوازات تبين إدراجه بقوائم الممنوعين من السفر تنفيذا لقرار قاضي التحقيق فى إحدى القضايا ، وتم إبلاغه بالقرار وإنزال حقائبه من الطائرة التى استأنفت رحلتها بدونه والسماح له بالخروج .


 

وقال "عدلي" في تدوينة عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "تقرر تسافر تخلص شغلك وورقك تمام تلاقي نفسك ممنوع من السفر بدون أية أسباب وتلت اربع ساعات من عمرك وجزء من فلوسك يروحوا في كلام فارغ وتلاقي كائن فضائي عايز يفتش الورق اللي في شنطتك تمنعه فيلمح كلمة (دستور جمهورية مصر العربية) فيقوللك شايل نسخة من الدستور تعمل بيها ايه!؟ مش عارف أشكرك إزاي يا مصر عالعطلة وعالخسارة ووقف الحال بصراحة.. والله ما قصرتي .. لله الأمر من قبل ومن بعد".

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان