رئيس التحرير: عادل صبري 05:49 مساءً | الأربعاء 21 نوفمبر 2018 م | 12 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 28° صافية صافية

وائل غنيم يروي تفاصيل اختطافه قبل جمعة الغضب

وائل غنيم يروي تفاصيل اختطافه قبل جمعة الغضب

توك شو

وائل غنيم

وائل غنيم يروي تفاصيل اختطافه قبل جمعة الغضب

مصطفى محمود 03 نوفمبر 2015 09:43

روى الناشط السياسي وائل غنيم تفاصيل اختطافه في يوم 27 يناير قبل جمعة الغضب بيوم واحد واختفائه لمدة 11 يوم لم يعرف أحد عنه شيئًا خلالها.

 

وقال غنيم عبر صفحته على موفع التواصل الاجتماعي فيس بوك ": "يوم 27 يناير 2011 اتخطفت من الشارع في نص الليل. أربع أشخاص مسلحين بملابس مدنية وقعوني على الأرض وقيدوا حركتي وفي أقل من دقيقة ركبوني عربية كانت مستنياهم ومن وقتها مشفتش غير سواد قطعة القماش اللي كانت على عيني.
 

 وتابع: لمدة 11 يوم كنت متغمي ومتكلبش 24 ساعة في اليوم، حتى وقت الأكل و الصلاة وحتى أثناء دخول الحمام. أنا اتخطفت من الشارع بدون حكم قضائي، بدون إذن نيابة، وبدون ما أعرف هوية المختطفين. غطوا عيني، وأخدوني لمكان معرفش هو فين لحد النهاردة، وتم التحقيق معايا لساعات طويلة بدون وجود محامي"
 

واختتم غنيم : وأنا باكتب الكلام ده فيه مئات من المختطفين من مختلف التيارات السياسية وبعضهم مالوش أي اهتمامات سياسية، أهاليهم بيدوروا عليهم، كتير منهم بقاله أسابيع أو شهور محدش يعرف مكانهم وبيتحقق معاهم بالمخالفة لكل القوانين والأعراف الدستورية المصرية والدولية. أقل حق علينا ليهم هو إننا نفكر كل الناس إن الاختطاف جريمة ومرتكبها مجرم مينفعش يستأمن على تنفيذ القانون والدستور.

 

اقرأ أيضاً

بعد تدوينة وائل غنيم.. حاتم عزام: الاعتذار من شيم الكبار

طارق الزمر: اعتذار وائل غنيم يستحق التقدير والإشادة

وائل غنيم يجيب عن السؤال: انت سكت ليه

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان