رئيس التحرير: عادل صبري 01:36 مساءً | الاثنين 24 سبتمبر 2018 م | 13 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 34° صافية صافية

فيديو.. مذيع مصر الآن: أنا كافر بـ"إله" الطيب والسعودية

فيديو.. مذيع مصر الآن: أنا كافر بـإله الطيب والسعودية

توك شو

أحمد الطيب والملك عبد الله بن عبد العزيز

فيديو.. مذيع مصر الآن: أنا كافر بـ"إله" الطيب والسعودية

هادير أشرف 18 نوفمبر 2014 13:10

في أول تصريح له أعلن المذيع محمد ناصر، في أولى حلقات برنامجه "من مصر"، الذي يذاع على قناة "مصر الآن"، أنه "شخص كافر".

وقال ناصر: "أعلن في أول يوم للبث التجريبي للقناة أني كافر، أنا شخص كافر، كافر" target="_blank">أنا كافر بالدين اللي بيعبده أحمد الطيب، وكافر بالإله اللي بيعبده محمد حسان وعلى جمعة، وكافر كمان بالإله اللي بيعبده الملك عبدالله ملك السعودية، لأن الناس دي بتعبد ديانة جديدة اسمها الأزهر، والكعبة بتاعتهم هي الأزهر".

وأضاف: "كافر" target="_blank">أنا كافر بالإله بتاعهم، لأن الإله اللي أنا مؤمن بيه وبعتقد فيه بيحترم النفس البشرية".

وتابع ناصر: "سيدنا بلال بن رباح كان عبدًا زنجيًا يمشي في أسواق مكة، وكان هناك آلهة كثيرة في مكة، وكان يستطيع عبادة أي منها"، مضيفًا أن الرسول صلى الله عليه وسلم، عندما جاء يدعوه إلى الدين الإسلامي لم يكلمه عن الجنة ولا الحور العين، ولكن كلمه عن إله يحترمه كإنسان.

وأكمل: "الرسول أقنعه أن الإله يحترمه، وأنزل رسالته ليحميه وليس ليعذبه، ولذلك تحمل بلال بن رباح الجلد والتعذيب اللي شافه في صحراء مكة".

وأضاف: "ربنا نزل رسالته يا عبدالله بن عبدالعزيز مش عشان تسقط ركن من أركان الإسلام عن مسلم راح يحج، لمجرد إن هذا المسلم يرفع شعار رابعة، كافر" target="_blank">أنا كافر بديانتك يا عبدالله بن عبدالعزيز، ياللي هتموت بكرا أو بعد شهر لأنك لن تخلد فيها، هتقول لربنا منعتهم يحجوا بيت الله ليه، عشان كانوا ربعاوية ولا نهضاوية ولا هتقوله إيه، كافر" target="_blank">أنا كافر بديانتك".

وردد: "كافر" target="_blank">أنا كافر بديانتك يا علي يا جمعة، كافر" target="_blank">أنا كافر بالإله اللي انت بتعبده، كافر" target="_blank">أنا كافر بإله أحمد الطيب ومشيخة الأزهر اللي اخترعوا لنا حاجة اسمها الإسلام الوسطي".

أنتم تحملون الإيمان اللئيم، الإيمان اللي لو علي جمعة نسي يصلي العصر، ممكن يتخبط في الحيط، بس لو اتقتل 300 واحد قدام عينيه ولا يتأثر".

وتابع: "كافر" target="_blank">أنا كافر بإله البابا تواضروس، لأن إلهك لا يمكن يحض على القتل، ولا يمكن طبقًا لعقيدتك وإنجيلك بيقولوا أحبوا أعداءكم باركوا لهم.. انت بتعمل إيه بقا، انت بتشوف الدم بيراق وبتأيد السيسي، مش غريبة لأن باباوات أوروبا كانوا بيبيعوا صكوك الغفران للغلابة والسذج".

واختتم: "كافر" target="_blank">أنا كافر بثقافتك وشعرك يا فاروق يا جويدة، لأنك علمتنا في الشعر المقاومة واحترام النفس، وإن الوطن بيحب المواطنين وناسه، لكن فاروق جويدة باع كل ده، الشاعر المرهف الحس اللي كان بيقلد نموذج سخيف من نزار قباني، اللي كان بيذوب عشقًا في الرومانسية، فجأة تحول إلى سفاح وجزار وبيبارك قتل الناس، كافر" target="_blank">أنا كافر بليبراليتك يا جابر عصفور"، مرددًا: "إن الكفر ليضحك من إسلامنا".

شاهد الفيديو:

 

اقرأ أيضا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان